Möta min Gud

14

November

 

Just idag kommer vägen mig till mötes.

Mötet med Guds radikala nåd, det vill säga en genomgripande upplevelse av att jag är ett Guds barn, är en uppgörelse med vår tids värderingar och ideal – de som säger att vi måste vara framgångsrika och felfria för att ha ett verkligt värde som människor. Den nåd, befrielse och försoning som vi alla innerst inne längtar efter är varken något som vi kan köpa eller utbilda oss till, och ingenting vi kan arbeta, framträda, skriva eller bli recenserade till. Nåd betyder helt enkelt att förstå sitt eget värde på djupet. Ett värde som inte är kopplat till min ställning i samhället, eller till om jag är lyckad eller misslyckad i andras ögon. Ett värde jag aldrig behöver förtjäna.

Vilka ögonblick av nåd har jag upplevt?


 

Jag hade ju nåden att överleva den hemska misshandeln 1995. Hade nåden att lyckats att skruva på korken 1995. Jag har min tro på min egna Gud, så som jag serpå Hen. Det är ju mest Gruppens Underbara Delningar, ska försöka komma iväg till Farsta i kväll på Al-Anon vuxna barn möte i kyrkan. Var på tre möten i går i tre olika gemenskaper. Alla var bra på sitt sett. Det är ju Måndag i dag och vi får se vad denna vecka har att erbjuda mig på.

Jag är ju varken framgångsrik eller felfri. Jag har många brister, och får be den Gud så som jag tror på den att få kraft att göra någonting åt dem. Bristena alltså, jag får själv göra fotarbetet, men Hen får ge mig kraft att sätta igång.

Kommentera här: