Inte rädd längre

 

AA-tanke för dagen 26 november.

 

 För att sammanfatta våra tankar om de belöningar, som kommit oss till del som en följd av vårt nya sätt att leva, så har vi funnit att vi har blivit av med en stor del av vår rädsla, bitterhet, mindervärdeskomplex, negativism, självcentrering, kritiklust, överkänslighet, inre motsättningar, vanan att uppskjuta, obehärskat sexualliv, slöseri, leda, falsk perfektionism, svartsjuka och avund mot andra människor. Vi är glada att ha blivit kvitt vårt spritberoende, och vi är också glada att ha blivit av med allt det här andra. Vi kan nu gå framåt i vårt nya liv, som AA har visat oss.

Är jag redo att gå framåt i mitt nya liv?

Att begrunda idag

  "Låt honom se, som har ögon att se med." För det seende ögat är världen god. Bed om ett seende öga, för att kunna se Guds syften med allt som gott. Bed om tillräckligt stark tro för att se Guds omsorger i Hans behandling av dig. Försök att se, hur han har fört dig oskadd genom ditt förflutna liv, så att du nu kan vara till nytta i världen. Med trons ögon kan du se Guds omsorger och syften i allt.

  Dagens bön

  Jag ber att jag må ha ett seende öga. Jag ber att jag med trons öga ska kunna se Guds syften i allt.


Jag ber att Gud ska se igenom mina ögon. Att jag ska vara vänlig mot mina medmänniskor alla runt omkring mig. Att Gud ska se till mig att jag inte gör några felsteg, att jag inte råkar ut för några felsteg. Jag vill bli av med min självcentrering. För jag vet att jag är väldigt självcentrerad fortfarande. Fast i dag eller i kväll ska jag sitta i telejouren för AA. Allt för att jag själv ska slippa fly in i alkoholens grepp. Med hjälp ut av Gud så som jag ser Hen.

 

Kommentera här: