En familjesjukdom

 

 

 

 

 

18 november

 

Som Al-Anon – medlem tillhör jag en grupp som ingår i en gemenskap bestående av tusentals likadana grupper runtom i världen. Man kan inte föreställa sig hur många olika sorters människor som anslutit sig till Al-Anon av samma skäl som jag; att lära sig leva ett bättre liv, trots alla svårigheter som livet tillsammans med en alkoholist medför. Deras sociala mönster och sedvänjor kan skilja sig från mina, men den andliga drivkraften är densamma. Detta för oss samman och förenar oss i en vänskaplig gemenskap var helst i världen vi befinner oss.

 

Dagens påminnelse

På ett sätt kan man säga att jag har förpliktelser mot medlemmarna i alla Al-Anon – grupper, inte bara i min egen. Det är min skyldighet att iakttaga och bevara Al-Anons principer och Traditioner. Principerna för den enskilde beskrivs i de Tolv Stegen. Traditionerna, också de tolv till antal, tjänar som vägledning för grupperna. Det är viktigt för hela Al-Anon – rörelsen, och för mig personligen, att känna till både Steg och Traditioner och att skydda dem från misstolkning och urvattning. Jag ska läsa dem och försöka att tillämpa dem både i personliga angelägenheter och i gruppangelägenheter.

 

Första Traditionen: ”vår gemensamma välfärd bör komma i första hand: personlig utveckling för flertalet är beroende av samman-hållningen.”

 Ja jag är ju själv en nykter alkoholist, men jag växte upp med sjukdomen, och tog efter mina föräldrars drickande. Jag lever inte ihop med någon alkoholist. Men jag har ju många som är det i min närhet. En del nyktra andra som inte har erkänt sina problem. Även jag kan fortfarande ha problem trots att jag är nykter. Hela min uppväxt så missbrukade jag själv. Hela familjen förstod inte att det här var en sjukdom. Och det är ju en familjesjukdom. Där alla drabbas både de som dricker och de som står bredvid.

Nu är det fredag och det känns så underbart skönt. Sista arbetsdagen och det känns så skönt. Ska städa och dammsuga. Fast först är det arbete som jag ska gå till snart. Först en frukost.

Kommentera här: