Möte i stället för fotboll

Dagliga Reflektioner 23 maj.

 

ANDLIG HÄLSA.

 

När vi lyckades komma ur denna själsliga sjukdom, blev vi också mentalt och fysiskt friska.

                                                                                                                       ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 65.

Jag har mycket svårt att få grepp om min andliga eller själsliga sjukdom. Detta beror på mitt stora högmod, som förklär sig i mina materiella framgångar och min intellektuella förmåga. Intelligens behöver inte strida mot ödmjukhet, förutsatt att jag sätter ödmjukheten främst. Att sträva efter rang och rikedom är yttersta målet för många i dagens värld. Men det är en andlig sjukdom att ständigt försöka se bättre ut än jag är.

Att inse och erkänna mina svagheter är början till en god andlig hälsa. Ett tecken på andlig hälsa är att varje dag förmå be Gud om vägledning att inse Hans vilja och att ha styrka att utföra den. Min andliga hälsa är utmärkt när jag förstår att ju friskare jag blir, desto bättre inser jag hur mycket hjälp jag behöver från andra.


 

Jag blir friskare för varje dag som går. Fast helt frisk kommer jag aldrig att bli. Jag menar så att jag kan dricka alkohol som vanliga människor. Jag har en beroende sjukdom, och jag måste underhålla den hela tiden. Slutar jag gå på möten, så kommer jag att falla dit igen. I kväll så är det ju fotboll Gefle mot AIK, men jag kommer att gå på mötet i stället. Jag behöver det eftersom brorsan ska begravas på torsdag.

 

 

Kommentera här: