Jag kan inte dricka alkohol

20 mars

 

Maktlös inför alkoholen”

Jag hade sjunkit allt djupare i fördärvet och den där dagen 1934 låg jag i mitt rum en trappa upp på sjukhuset och förstod för första gången hur fullständigt hopplös min situation var.

Lois, min hustru, befann sig i våningen under tillsammans med Dr. Silkworth, som på sitt vänliga sätt försökte tala om för henna vad det var för fel med mig  och att jag var ett hopplöst fall. ”Men Bill har en enorm viljestyrka”, sa hon. ”Han har desperat försökt att bli bra. Vi har prövat på allt, varför kan han inte sluta?”

Han förklarade att mitt drickande, som en gång i tiden varit en vana, nu hade blivit en mani, en besatthet som dömde mig till att dricka mot min vilja.

<< << << >> >> >> >>

Under de sista stadierna av vårt drickande hade viljan att stå emot försvunnit. Men när vi erkänner vårt totala nederlag och blir helt redo att anamma AA:s principer, lämnar besattheten oss och vi träder in i en helt ny dimension – friheten under Gud, som vi själva uppfattar honom.

AA BLIR MYNDIGT, s54, RESP. BREV, 1966.


 

Det här är i från boken "Som Bill ser det, AA-vägen genom livet". Bill var en av grundarna till AA till Jag  tillsammans med Dr, Bob, ja doktor Silkwort även kallad Bob. Jag själv hamnade på sjukhus på grund av konsekvenserna ut av mitt drickande 1995. Läkarna sa att jag inte fick dricka någonting på ett år. Jag höll mig nykter i ett år. Då trodde jag att jag kunde dricka igen.  Men det är bara att inse att jag inte kan dricka igen.

Jag slutade att dricka 1997. Fem år efter den svåra misshandeln så skrevs det en artikel om att misshandeln blev min räddning. Jag hade börjat att gå i olika gemenskaper för att tillfriskna. Frisk kommer jag inte att bli. För jag kan inte dricka alkohol som vanliga kan göra. Jag har en sjukdom som heter alkoholism. För när jag dricker alkohol så finns det inget stopp. Jag dricker tills jag däckar eller att jag dör. Jag dog ett tag efter den svåra miss-handeln 1995 och fick en hjlärnskada. Jag kommer att fortsätta att gå på möten och i dag är det en mötesdag. Först ett ACA möte efter det ett AA möte och till slut ett Al-Anon.

Kommentera här: