Så som jag har gjort

 

15 juli

 

Självbelåtenhet är vår fiende, lätt att känna igen hos andra, men svårt att upptäcka hos sig själv. Denna egenskap räknas sällan till de allvarligare mänskliga felen, men den kan verkligen hindra varje form av personlig tillväxt.

Att vara självbelåten innebär helt enkelt att vara säker på att alltid ha rätt. Vi tar för givet att vår åsikt inte kan vara felaktig. Det innebär att vi bedömer och mäter andra med vår egen måttstock, vilket hindrar vår förståelse och generositet samtidigt som det får oss att överse med sådana brister hos oss själva som vi inte skulle tolerera hos andra, självbelåtenhet och brist på generositet är vanliga egenskaper hos dem som lever under problematiska familjeförhållanden och är ofta roten till det onda.

 

Dagens påminnelse

 

Lär mig att inte vara så säker på att mitt sätt att se på saker och ting alltid är det enda rätta. Låt mig börja se lite kritiskt på mitt sätt att med järnhand styra och ställa enligt min vilja. Jag ska hålla ögon och öron öppna för andras idéer, även då det inte stämmer med mina. Då banar jag väg för min egen mognad.

 

Min sinnesro beror inte på om jag vinner alla ronder i kampen med livet eller inte. Den beror på om jag kan acceptera andra på deras egna villkor. Detta är den sinnesro som Gud erbjuder mig.”


Jag skriver bara hur jag har gjort för att inte börja dricka igen. I Al-Anon är jag för att jag växte upp med alkohol missbruk. Efter det så började jag också missbruka alkohol. Men när jag är på möten, så upptäcker jag att jag hade ändå tur. För det var aldrig något våld i min familj. Jag drabbades inte lika mycket som många andra. Fast jag gjorde som mina föräldrar, att jag flydde in i alkoholens rus för att slippa mina bekymmer.

 

Så som jag gör behöver inte andra göra. Jag själv dricker alkoholfri öl och jag har hört att det är många abdra som har gjort det och sedan har börjat att dricka starkare drycker. Men jag har lovat mig själv att inte dricka någonting över 1 %. Inte ens en lätt öl skulle jag våga mig på.

Kommentera här: