Vill inte vara ilsken

 

 

6 december

 

Innan jag kom till Al-Anon kunde jag ha svurit på att jag inte hade minsta ilska i mig. Men under arbetet med stegen upptäckte jag att jag, utan att inse det, ofta hade varit rasande på alkoholisterna i mitt liv.

Jag började känna igen ilskan när den dök upp. Först kändes det härligt att återerövra denna undantryckta del av mig själv – jag kände mig helare, starkare – men med tiden började jag missbruka min nyfunna känsla av makt. Jag skyllde alla mina problem på alkoholisterna, stötte bort alla andra och mådde sämre än någonsin.

Al-Anon har hjälpt mig att föra tillbaka fokus till mig själv. Om jag är missnöjd med min situation, kan jag ta reda på min egen del i den. Jag är maktlös inför alkoholismen. Ibland gör det mig arg, men ilskan förändrar inte faktum. I dag kan jag bli arg, uttrycka mina känslor så friskt jag förmår och sedan släppa taget om dem.

 

Dagens påminnelse

Ilska kan ge mig en illusion av styrka. Ett kort tag kan det kännas som om jag har kontroll över situationen och makt över andra människor, men den sortens falska säkerhet gör mig alltid besviken. Den enda verkliga styrka jag har tillgång till är den som nämns i Elfte Steget: styrkan att utföra Guds vilja.

 

Ingen kan kontrollera alkoholens smygande följdverkningar eller dess makt att förstöra det vackra och anständiga i livet … Men en makt har vi fått av Gud, och den makten att förändra våra egna liv.”

En dag i taget i Al-Anon 


Ja vart ligger min ilska någonstans? Jag är ju själv alkoholist, men är nykter nu. I över 19 år har jag sluppit fly in i alkoholens förvridna värld. Nu har jag missat flera Al-Anon möten, och det är inte bra. Jag kan känna irritiation på mig själv. Risken är ju att det kan även gå ut över andra. Det närmar sig jul och jag kan känna avsmak inför den. Jag har så dåliga minnen i från den som barn. När jag blev äldre så flydde jag själv in i alkohol dimman.

 

Nej jag får gå och be AA:s tredje stegs bön.
   ”Gud, jag överlämnar mig till dig – för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva. Må jag alltid handla enligt din vilja!”
För jag vet att jag har mycket ego i mig. I dag ska jag arbeta och efter jobbet ska jag gå och träna på friskis & svettis i Skanstull. Jag kan ju bara förändra mig själv och bli friskare.

Kommentera här: