Ingen Lucia fylla för mig i dag

 

 

 

13 december

 

Låt oss tänka oss en person som kommer till Al-Anon, förtvivlad och förvirrad av all för-ödelse alkoholismen åstadkommit. Hon bemöts med värme och vänskap av människor som är villiga att dela tid, tankar och erfarenhet med henne. Hon får Al-Alanon – litteratur att studera, och lär sig slutligen att finna sinnesro mitt i allt elände. Hennes liv förbättras. Det har gjorts mycket för henne i Al-Anon.

Står hon i tacksamhetsskuld till gruppen, gemenskapen och till nya medlemmar som behöver hennes hjälp? Det självklara svaret är ja. Det verkliga svaret är nej. Hon behöver inte på något vis återgälda det hon har fått ta emot. Endast sig själv är hon skyldig något; hon är skyldig att unna sig den möjlighet att växa som kommer av att hon ger till andra det hon själv har fått ta emot.

 

Dagens påminnelse

Mitt liv berikas av att jag delar mina erfarenheter med andra. Det är dessutom hälsosam terapi för mig att tjäna gruppen som grupprepresentant eller att utföra enklare uppgifter vid möten. Jag behöver trösta och hjälpa nykomlingar till rätta, för det hjälper mig att upptäcka de brister som jag ännu har kvar.

 

Jag kommer aldrig vid något tillfälle i livet att vara perfekt. Den glädje och tillfredsställelse som kommer av att hjälpa andra kommer jag alltid att ha behov av.”

 

 

 Ja det är Lucia i dag och då söp jag som ung. Som barn så gick vi runt och ringde på dörrarna och sjöng lucia sånger. Jag går ju på Al-Anon eftersom jag växte upp med mycket dricka hos mina föräldrar när jag var barn. Själv tog jag efter deras drickande, jag tyckte att det var lättare att fly i från allt med hjälp ut av spriten.

Det har jag en annan gemenskap att gå till för att slippa dricka alkohol. Jag har ju själv fått den här sjukdomen och har sluppit dricka sedan 1997.

Kommentera här: