Kan bara arbeta med mig själv.

 

 

3 augusti

 

Ibland kommer jag på mig själv med att vara så engagerad i vad någon annan gör och var och varför, att mina egna tankar skapar fullkomligt kaos inom mig. När detta händer vet jag att det är dags för en ny ärlig självrannsakan. Om jag trots denna insikt struntar i det, kommer jag att bli offer för ett brutalt uppvaknande!

Jag ska inte glömma att min viktigaste uppgift är att arbeta med att förändra mitt eget sätt att tänka. Om jag ska lyckas i mina strävanden att bli en bättre människa, beror på detta. Så gör även övriga förändringar som jag längtar efter i mitt liv,

 

Dagens påminnelse

Jag kan inte förändra någonting annat än mig själv. Behöver jag förändras? Om saker och ting går fel eller tycks gå fel, kan det bero på mitt sätt att reagera. Kan jag acceptera att ursprunget till min olycka finns inom mig själv, ger det mig en utmärkt anledning att göra något åt mig. Det är inte lätt, men belöningen överträffar vida förväntningarna.

 

Min lycka kan omöjligt bero på om jag lyckas tvinga fram förändringarna hos andra. Orsaken till min förtvivlan kan jag heller inte skylla på någon än mig själv.”

 Ja jag ska sätta igång att arbeta med det åttonde steget nu. I Al-Anons program. Jag har arbetat med flera andra program i det åttonde steget. Men det är i flera program jag måste gå på eftersom jagväxte upp med den här sjukdomen. Jag har ju flera syskon, men jag vet inte om de behöver arbeta i programen. Jag ska i väg och hjälpa en vän i programet. Vi ska arbeta i den stora boken. Sedan har vi ett AA möte klockan 19:00 i Rågsved nya folkets hus.

Jag kan inte ändra på någon annan än på mig själv. Och hur jag gör kanske andra inte kan göra. Fast jag vet att jag har sjukdomen alkoholism och är även medberoende. Det är därför jag behöverarbeta med flera program.

Kommentera här: