Glad över min nykterhet

11 augusti

Vägen till ett bättre liv

 

Knappast någon av oss tyckte om den självrannsakan, utplånande av vår självupptagenhet, och det erkännande av våra brister som processen kräver för att med framgång kunna genomföras. Men vi såg att det faktiskt fungerade hos andra och vi hade kommit att inse hopplösheten och menings-lösheten i det liv som vi levde.

När vi kontaktades av dem som fått sina problem lösta, återstod därför ingenting annat än att acceptera den samling enkla andliga verktyg som vi blev erbjudna.

<<< >>>

Vår gemenskap har sina fel och brister. Det är något vi erkänner och som är ett kännetecknande drag för AA:s tolv traditioner. Vi tillstår att vår gemenskap har svagheter och att dessa ständigt utgör ett hot. Våra traditioner visar oss vägen till bättre sätt att arbeta och leva och de är för gruppens över-levnad och harmoni vad AA:s tolv steg är för varje medlems nykterhet och sinnesfrid. 

STORA BOKEN, s52 RESP. AA BLIR MYNDIG.s102


Varken jag eller gemenskaperna är frlfria. Jag är inget helgon och gemenskaperna är inte paradiset. Även jag och de gör våra fel. Fast så länge jag undviker att ta det första glaset, så vet jag att det hjälper. Om jag slutar att gå på möten, så är jag nästan garanterat att jag sitter där med glaset i hand och undrade vad det var som hade hänt?

 

Jag arbetar nu i det åttonde steget i Al-Anons program. Fast det här är i från "Som Bill ser det"  Bill Willsom som grundade AA. Han var 40 år när han blev nykter, själv var jag 32 år, och hoppas att jag kommer att få behålla min nykterhet. Jag har lärt mig det att bara ta en dag i taget. Jag lämnar över till min högre kraft i dag som får mig att undvika det första glaset.

Kommentera här: