Att stå för sin åsikt

10 april

Som samisk queerfeminist är Jan Myrdal och Robespierre inga namn jag varken vill lyfta eller liksom tvätta med mitt eget namn och min kamp.

Artisten Mimie Märak om varför hon tackar nej till Jan Myrdals Robespierrepris.

 


 

Ja det ärklart att Mimie ska få stå för sin åsikt. Fast jag vet ju inte riktigt vem hon är. Jan Myrdal vet jag vem det är. Fast jag har inte läst något ut av honom. Men jag har inte lyssnat på Mimie Märak heller och hon är ju precis som Myrdal en som står på barikaderna.

Själv står jag inte på några barikader. Jag är nu mera en lugn och sansad man. Jag är nykter och i dag så är det min mötesdag. Först AC;. AA och till slut Al-Anon. Jag stårnu mera för min nykterhet och jag vill inte tillbaka till fördärvet som alkoholen skapar för mig.

Jag förstår inte varför Mimie inte tar i mot priset, misstänker att det hela är en missuppfattning. Men hon får stå för sin protest, de är rätt lika både Myrdal och Mimie. Fast ändå så olika.

Kommentera här: