Gör det enkelt

27 oktober

Problemen är aldrig större och svårare än man själv gör dem.

                                                                                                             S,H.

 

Vi slipper inte ifrån svårigheter i dag eller under någon annan del av livet. Men vi kan själva ta udden av allt som känns hotfullt. Vår egen syn på omständigheterna skänker dem deras innebörd.

   Vi definierar gärna upplevelser. Vi sätter olika etiketter på dem: goda, dåliga, värdefulla, meningslösa. Och vår andliga mognadsprocess påverkas i hög grad, framför allt i dag, av de betyg vi sätter på våra erfarenheter.

   I och med att vi blir starkare känslomässigt och andligen, lär vi oss inse att våra prövningar skänker oss tillfälle att mogna och få en ökad insikt om tillvarons mening. Inga svårigheter är oöverkomliga om att de är till vårt eget bästa.

   Vi delar varje ögonblick av detta liv med en högre makt som vakar över oss. Vi behöver inte hysa oro för någonting här i livet. Vi står aldrig ensamma inför några svårigheter.

   Vi kan glömma våra bekymmer. Det är vi själva och den attityd vi har vinnlagt oss om som skapar problem. Om vi ändrar vår attityd löser sig problemet av sig själva.

 

Jag ska inte göra berg av sandkornen i mitt liv.


Jag ska inte krångla till allting. Jag har lätt för att krångla jag måste göra det enkelt. Fast jag är dålig på att göra det enkelt, jag ska jämt krångla till saker och ting. Jag vill att det ska vara perfekt, fast jag vet att det inte behöver det. Det är den där perfektionisten i mig som talar. Jag är en sådan som har svårt för att göra fel. Men jag duger ändå så som jag är.

 

Kommentera här: