Pappa fick dö nyktert

 

 26 november

 

Känslan att inte höra till har varit ett problem i hela mitt liv. Detta var särskilt sant när jag först kom till Al-Anon. Att gå dit verkade fel, eftersom det inte fanns någon alkohol i huset när jag var barn – det var mina farföräldrar som drack.

På det första mötet lärde jag mig att alkoholism är en familjesjukdom. Det påverkar inte bara den person som dricker, utan också dem som bryr sig om henne eller honom. Ja faktum är att följderna av den sjukdomen ofta förs vidare från en generation till nästa. När jag hörde en beskrivning av dessa följder, kände jag igen mig själv. För första gången i mitt liv var jag med folk som visste vad jag gick igenom.

I dag ser jag tydligt att jag faktiskt har påverkats av familjesjukdomen alkoholism. Al-Anon erbjuder mig ett sätt att göra mitt för att bryta detta familjemönster. Jag kan kliva av karusellen genom att välja tillfrisknande.

 

Dagens påminnelse

I Al-Anon träffar jag människor som förstår mig som kanske ingen annan. Om jag har påverkats av någon annans drickande, behöver jag inte tvivla på att hör hemma här.

 

Oavsett vilken svårighet oavsett hur unika vi än må känna oss, så finns det någonstans i närheten män och kvinnor med liknande historia som har fått hjälp, tröst och hopp genom tillfrisknande i Al-Anon.”

… In All Our Affairs

 
Hemma hos oss så var pappa en periodare, men han dog nykter 2012 så jag tror han fick de tolv sista åren nyktert. Själv så skruvade jag på korken 1997. Jag lärde mig att ta en dag i taget. Min morfar var absolutist och rörde varken alkohol eller tobak. Det var bara för att min morfars far var en alkoholist. Honom träffade jag aldrig. Jag är väldigt glad över att jag slipper att dricka någon alkohol för att berusa mig. Jag har bestämt mig för att inte dricka någonting över 1% alkohol. 
 
 

Kommentera här: