Mötena har räddat mig

 

21 november

 

Någon övertalade Herr J, att komma till Al-Anon. Hans fru hade äntligen gått med i AA och hängav sig åt nykterheten och sin egen personliga utveckling med hjälp av den andliga delen i AA:s program.

Herr J, tyckte helt enkelt inte om detta. Han och hans fru hade haft en del bjudningar, cock-tailparties och liknande, men hennes nykterhet hindrade dem att fortsätta som förut. För honom var det fullkomligt löjligt att tänka sig att någon i deras ställning kunde tillåta sig att bli slav under alkoholen. Efter fyra eller fem Al-Anon – möten kunde han fortfarande inte förstå varför hans fru ansåg det nödvändigt att fortsätta med AA nu när hon väl blivit nykter, eller att Al-Anon hade mer att ge honom.

 

Dagens påminnelse

När jag tänker på hur begränsade människor blir genom att skärma av sina sinnen, förstår jag hur stolthet ofta försvårar tillfrisknandet både för alkoholisten och för den som fått känslo-mässiga störningar av att leva tillsammans med en alkoholist. Jag förstår hur nödvändigt det är att acceptera förändringar i tillvaron om jag ska kunna skapa en fridfull och välordnad tillvaro för mig.

 

Vissa människor förstår inte hur nödvändigt det är att skapa ett nytt levnadsmönster förrän katastrofen är ett faktum i deras liv.”


 

Jag lever ju inte med någon alkoholist, och själv dricker jag ingenting över 1% alkohol. Fast ändå går jag både på AA och Al-Anon. För jag är fortfarande en alkoholist, en nykter sådan. Jag går på ACA eftersom jag växte upp med missbruk. Fast jag har ändå haft tur, min uppväxt var inte helt bedrövlig. Jag blev aldrig slagen eller fick svälta. Fast jag blev sviken många gånger. I dag blir det inget möte, men i morgon så blir det flera möten. I alla gemenskaper.

Kommentera här: