Min utveckling

 

17 maj

 

Det enda beviset på liv är utveckling.

                                                  Kardinal Newman

 

Vi ska vara tacksamma för att vi inte kan bli fullkomliga. Om vi kunde det, skulle vi aldrig behöva sträva efter att bli bättre. Då skulle vi stanna i utvecklingen, därför att vi inte skulle behöva lära oss något mer, och så skulle vi bli uttråkade. Även det som förefaller fulländat i naturen innebär oftast en strid. Den stilla sjön där svanen sakta glider fram, framstår som en bild av fulländningen. Men osedda under ytan kämpar fiskar, sköldpaddor och grodor dagligen för att överleva.

   Det viktiga är att lär oss inse att kampen är en del av livets skönhet, och inte någon skönhetsfläck.

 

Vad kan jag kämpa för i dag, så att jag fortsätter att utvecklas?

 
 
 
 
 
Jsg tycker inte längre att jag har någon kamp för att hålla mig nykter längre. Det är bara en självklarhet. För jag vet att om jag skulle börja dricka igen så skulle jag falla tillbaka i utvecklingen. Fast det är klart att jag kan ju fortfarande utvecklas till det bättre. Så länge jag lär mig någonting nytt, så utvecklas jag. Det jag måste kämpa mot nu mera är väl min lättja och att jag skjuter upp saker och ting. Jag måste ta tag i saker och ting nu genast och inte vänta med det. 
Jag tycker ändå att jag har utvecklas efter att jag har blivit nykter. Jag har lärt mig det att ta en dag i taget.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Jag kan få tag på droger på 10-15 min...men varför skulle jag?
I 11 år har jag undvikit droger...inget pulver...inga piller...inget "röka" eller vad det nu ev skulle finnas tillgängligt för någon drog.
Vill inte tillbaka dit....känner som dig...det är ingen kamp längre...det är en självklarhet.

Bra jobbat.

Svar: Ja det är så skönt. Det är tragiskt att se de som fortfarande lider. Fast det är ju bara att be om hjälp och ta i mot den hjälpen.
Christer

Kommentera här: