Har tyvärr fortfarande ett stort ego

 

AA-tanke för dagen 30 mars.

 

Innan jag mötte AA var jag mycket kärlekslös. så fort jag for hemifrån för att studera, visade jag min mor och far mycket lite tillgivenhet. Jag hade ett eget liv, och jag brydde mig inte ens om att hålla kontakten med dem. Sedan jag gift mig, var jag snart mycket ovänlig och ouppmärksam mot min hustru. Det hände ofta att jag gick ut för mig själv och roade mig. Jag brydde mig inte särskilt om våra barn, och jag försökte inte förstå dem eller visa dem tillgivenhet. Mina få vänner var bara dryckeskompisar, inte några verkliga vänner. 
Har jag slutat att inte älska någon annan än mig själv?

 

 

Att begrunda.

Var lugn, var sann, var stilla. Låt dig inte störas känslomässigt av någonting som händer omkring dig. Känn dig trygg i den djupa förvissningen om världens meningsfullhet och inneboende godhet. Var sann mot dina högsta ideal. Se till att du inte halkar tillbaka i gamla reaktionsbanor. Var rakryggad och modig i andliga ting. Var alltid lugn. Argumentera eller försvara dig inte i onödan mot anklagelser, vare sig de är befogade eller inte. Acceptera kritik lika väl som beröm. Ingen annan än Gud kan bedöma ditt verkliga jag.

 

 

Dagens bön.

Jag ber att jag inte ska bli oroad av andras omdömen. Jag ber att jag ska låta Gud ensam bedöma mitt verkliga jag.

 
 
 
 
Ja jag har fortfarande ett stort ego, eller jag är väldigt egocentrisk. Fast jag har ju blivit mycket bättre än när jag var aktiv och drack. Fast jag har fortfarande svårt att visa min kärlek. Det är inte bara jag jag jag längre. Det finns faktiskt andra runt omkring mig. Men i mitt egoistiska hjärna, så låter det som "om bara jag får, så får andra ordna resten själv." Jag behöver nog bli mer ödmjuk. Men som tidigare sagts så har jag blivit mycket bättre nu än när jag var en aktiv alkoholist. Men ändå har jag få vänner, änna vänner som hör av sig och undrar hur jag mår.
Fast jag vet ju inte de kanske läser det här på nätet varje morgon eller dag så utlämnar jag ju mitt mående här. I kväll så är det möte i Farsta i Al-Anon vuxna barn gruppen klockan 19:00. Där har jag mina vänner.

Kommentera här: