Att göra service

 

Dagliga Reflektioner 29 mars.

 BETRODDA TJÄNARE.

 De är tjänare. Ibland blir deras otacksamma uppgift att vara gruppens passopp. 
AA: s TOLV TRADITIONER,sid 96

 

 I Zorba beskriver Nikos Kazantzakis ett möte mellan huvudpersonen och en gammal man som håller på att plantera ett träd. "Vad har du för dig?" frågade Zorba. Den gamle svarade: "Du ser mycket väl vad jag gör, min son. Jag planterar ett träd." Zobra undrar: "Men varför plantera ett träd, när du aldrig kommer att få se det bära frukt?"  Och den gamle mannen genmäler: "Jag, min son, lever som om jag aldrig kommer att dö". Svaret lockar fram ett svagt leende på Zorbas läppar och när han går sin väg utbrister han i ironisk ton: "Så märkligt, jag lever som om jag skulle dö i morgon!" 


Som medlem i Anonyma Alkoholister har jag funnit att tredje legatet är en fruktbar jord att plantera min nykterhets träd i. De frukter jag skördar är underbara: frid, säkerhet, förståelse och ett dygn av oändlig tillfredsställelse. Tillsammans med det förstånd som tillåter mig att lyssna på mitt samvete, talar legatet vänligt till mig och säger: Du måste släppa taget i servicearbetet. Det finns andra som behöver plantera och skörda.

 

 
 
 
Jag har gett mycket service. Den viktigaste servicen är att öppna på mötena och att koka kaffe. Det har hänt många gånger att jag har suttit själv på möten, när jag har öppnat. Men kommer det en till så kan det bli ett underbart möte. I dag så är det mötesdag, först ett ACA möte, sedan ett AA möte i Rågsved. Den service jag ger i dag är att jag är kassör i min ACA grupp.
Som tur är så är det en andre kassör som jag kan lämna över till. Jag vet att innan jag hittade min nyktehet, så sket jag i framtiden. Jag söp och struntade i alla andra. Jag är glad över att jag är nykter i dag och kan visa andra hur det är att leva nyktert. Klart att en del kan dricka alkohol, men jag kan inte hantera det så jag skjuter vi det första glaset framför mig även i dag.Som för övrigt är fästmöns födelsedag.

Kommentera här: