Jag är en glad person

 

24 juni

 

Den bild man har av sig själv bestämmer gränserna för vad man kan åstadkomma.

                                                                                                 Maxwell Maltz

 

Hur vi uppträder och hurdana vi blir som människor beror på hur vi ser på oss själva. Om Eileen tror att hon är duktig på att spela baseboll, kommer hon att slå hårdare och ta bollen lättare. Och hennes ansträngningar kommer för det mesta att bära frukt. Steve tycker att han är skicklig i matte, och det är han stolt över. Eftersom han pluggar flitigt, kommer han att fortsätta att vara skicklig i matte.

   Den bild vi har av oss själva, är som den ritning byggmästaren följer när han bygger ett hus. Om vi uppfattar oss själva som ledsna eller arga, kommer vi att bete oss på det viset och bli sådana. Om vi uppfattar oss som blyga och rädda, kommer vi att akta oss för att göra saker tillsammans med andra. Visst är det fantastiskt att det går att förändra sitt beteende och därmed även sin personlighet genom att ändra på den uppfattning man har om sig själv?

 

Har jag en positiv bild av mig själv i dag?

 

 
 
 
 
Ja jag är en glad person och vill gärna sprida glädje. Jag uger så som jag är. När jag var aktiv så var jag sur och grinig. I dag är jag glad att jag lever. Jag har inga rikedomar, fast jag slipper att sitta ute och tigga. Jag har ett hem och ett arbete. Arbetar deltid sex timmar om dagen. 
Framför allt så slipper jag att fly in i alkoholen. Allt är inte perfekt, men jag har haft det djävligare. Jag duger i dag så som det är. Är glad över att det är sommar, trots att vädret inte är det bästa. Jag har inte solpanik som var frågan i min andra vi 5 blogg från Aftonbladet. Är jag positiv så är livet positiv mot dig.

Kommentera här: