Hoppas kunna hjälpa någon.

 

Dagliga Reflektioner 29 juni.

 

SOM RINGAR PÅ VATTNET.

 

När vi nu lärt oss leva så här lyckliga, skulle vi visa alla andra, hur de skulle göra. Ja, vi i AA drömde verkligen dessa drömmar. Så naturligt det var! De flesta alkoholister är utblottade idealister...


Så varför skulle inte vi dela vårt sätt att leva med alla andra?
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 109.

 

När jag hade upptäckt det nyktra livet, kände jag ett starkt behov att sprida det glada budskapet till alla omkring mig. Mitt högmodiga tänkesätt från supandets dagar återvände. Sedan förstod jag att jag behövde använda all tid till mitt eget tillfrisknande. När jag blivit en nykter världsmedborgare, såg jag hur jag spred ringar på vattnet till alla ”närbesläktade sammanslutningar eller utomstående företag” utan att jag avvek det minsta från mitt främsta syfte att bibehålla min egen nykterhet och hjälpa andra alkoholister att uppnå nykterhet

 
 
 
Jag är nykter för min egen skull, till glädje för många andra. Sedan om någon vill veta hur jag har gjort så kan jag ju berätta, att alla har sin egen nykterhet, att alla får göra på sitt eget sett. Jag fortsatte ju även med Al-Anon och ACA eftersom jag växte upp med alkoholism. Men alla som växer upp med sjukdomen, behöver ju inte själva bli det. Min morfar växte upp med en pappa som söp, han själv rörde inte en droppe i hela sitt liv. Mamma säger att hon är alkoholist, och min pappa var det. Han var en så kallad periodare. Jag själv tog efter deras drickande. Jag flydde in i alkoholens träsk. Ja jag provade även andra substanser. Men min huvud drog var alkoholen. jag är glad över att ha sluppit att dricka mig berusad i snart 18 år. Men jag vet det att jag tar ju bara en dag i taget. Så i dag ska jag inte berusa mig.

Kommentera här: