Blev besviken många gånger

 

 

                                         30 januari

 

Genom att leva med en alkoholism lärde jag mig att planer kunde ändras när som helst och att regler varierade därefter. Jag utvecklade en djup misstro gentemot allt och alla eftersom jag inte kunde lita på någonting.

  Det har lett till att jag ofta kastar mig in i vad som helst utan att tänka igenom saken. Bakom mitt handlingssätt låg en känsla av desperation: ”Jag måste ta för mig nu – det här kan vara min enda chans”. Al-Anon visar mig ett annat förhållningssätt: Jag kan leva ”En dag i taget ”. Jag kan grunda mina val på vad jag känner är rätt för mig i dag, snarare än på vad jag är rädd att förlora någon gång i framtiden. Jag kan tänka innan jag agerar på min rädsla och jag kan komma ihåg att ”Ta det lugnt”.

  Om det är något jag inte kan göra i dag, litar jag på att jag får ett nytt tillfälle om det är meningen att jag ska göra det. Det behöver inte vara nu eller aldrig, allt eller inget.

 

  Dagens påminnelse

I dag behöver jag inte känna mig begränsad av gamla rädslor. I stället kan jag göra det som verkar rätt. Jag behöver inte följa varje förslag eller anta varje erbjudande jag får. Jag kan tänka över mina alternativ och be om vägledning att välja det som är bäst för mig.

 

          ”Det finns vägledning för vad och en av oss, och genom att lyssna ödmjukt får vi höra det rätta orden… Ställ dig mitt i den ström av kraft och visdom som flyter in i ditt liv. Sedan ska du, utan ansträngning, sporras till sanning och stor förnöjsamhet.”

                                                                       Ralph Waldo Emerson

 
 
 
I min barndom. Jag blev lovad att bli skjutsad till olika saker,fast pappa var inte nykter. Jag har svårt med tilltro i dag. Det kan till och med vara så att jag inte ens kan lita på mig själv. Jag kommer ihåg när jag själv var aktiv. Jag lurade folk på pengar och sprit, för att jag själv skulle få mitt beroende stillad.
Även som alkoholist så var jag tvungen att planera mitt drickande så att det inte blev avslöjat hur mycket jag drack.

Kommentera här: