Att ta mod till sig

 

20 februari

 

Man måste göra det man inte tror att man kan.

                                                        Eleanor Roosevelt

 

Hur ska man kunna åstadkomma det som verkar alldeles omöjligt? Gå på en kurs, säga upp sig på arbetet, göra slut på ett olämpligt förhållande, be om hjälp – det är inte lätt att göra något av det ensam. Men det går om vi förlitar oss på varandra och på en högre makt. Svårigheter som verkar övermäktiga blir lättare att övervinna med Guds hjälp. Våt rädsla förstorar dem inte längre.

    Det som man är rädd för växer i proportion till rädslan. Ju räddare vi är för något, desto svårare blir det, vilket i sin tur gör oss ännu räddare. Men Gud och våra kamrater är alltid med oss, och det ger oss styrka att klara av allting. Och tack vare det lär vi oss att lita på kamratskapet. Snart vet vi att det går att klara av alla situationer. Vi överlever allt. Vi behöver inte använda flykten som överlevnadstaktik längre.

 

Jag ska dra ett djupt andetag och känna min inre styrka strömma igenom kroppen. Jag ska uppleva Guds makt och härlighet. Och jag ska utvecklas mot mognad och inre lugn.

 
 
 
 
Ja jag är rädd för mycket.Jag kommer ihåg att det var därför jag tog alkohlen till hjälp, för att våga saker och ting. Fast nu har jag inte någon alohol att ta till hjälp. Nu måste jag lita på mig själv. Jag är fortfarande rädd, fast jag vet att jag kommer att må bättre om jag går i mot min rädsla.
Jag har funderat på att gå på flera kurser, men ibland så räcker inte tiden till. Dessutom är jag dålig på att prioritera. Men nu är det fredag och det känns så skönt. Det har vart en intensiv vecka. Det ska bli skönt att sova ut i morgon.

Kommentera här: