Älska mig själv, men inte för mycket

 

                                                            26 februari

 

 

 

 

Vi gör alla misstag. Men förhoppningsvis kan vi genom att tillämpa Al-Anons program och fortsätta att växa i självinsikt lära oss av de misstagen. Vilken skada vi än har åstadkommit kan vi gottgöra den och vi kan ändra våra förhållningssätt och våra beteenden så att vi inte upprepar samma fel. På det viset kan även smärtsamma erfarenheter hjälpa oss att skapa en bättre framtid.

Det största hindret för denna utvecklingsprocess är skam. Skammen är vår ursäkt för att hata oss själva i dag för något vi gjorde eller inte gjorde i det förflutna.   I ett sinne fyllt av skam finns det inte plats för det faktum att vi då gjorde det bästa vi kunde, inte heller för att accepterar att vi som människor alltid kommer att göra misstag.

Om jag känner skam för att mitt tänkesätt är förvrängt, ska jag kontrollera hur verkligheten ser ut. Även om det kan kräva mycket mod, avbryter jag de självdestruktiva tankarna om jag talar med en Al-Anon – vän om dem och skapar utrymme för ett mer kärleksfullt och konstruktivt synsätt. Med lite hjälp kanske jag upptäcker att även mina mest pinsamma ögonblick kan välsigna mitt liv om jag lär mig förvandla dem till något positivt.

 

Dagens Påminnelse

I dag ska jag älska mig själv tillräckligt mycket för att se skam som en felbedömning.

 

”Den yttersta läxa som vi alla måste lära oss är villkorslös kärlek, som inte bara innefattar andra utan även oss själva.”

                                     Elizabeth Kübler-Ross


 
 
Klart att jag har gjort många misstag. Gjorde ett i går när jag la ut förra årets tidning en dag för tidigt på bloggen. Eller på FB. Men det skadar ju ingen förutom mitt egna ego. Jag vill inte göra misstaget att tro att jag kan dricka alkohol igen. Jag har lärt mig att jag inte ska ta det första glaset. Jag kan inte hantera alkohol, så jag kommer att skjuta det första glaset även i dag.
Jag måste vara något narcesistisk varje dag, fast det får inte gå till överdrift.

Kommentera här: