Det är mitt eget ansvar

 

28/8 

 

Vems ansvar?

 

En AA-grupp som sådan kan inte ta på sig medlemmarnas alla problem, för att nu inte tala om problem som icke-alkoholisterna i vår omvärld lider av. AA-gruppen är till exempel inte någon medlare i familjefrågor, och inte heller ger den personligt ekonomiskt bistånd till någon.

 

Även om en medlem ibland kan få hjälp av sina vänner i AA med sådana saker, så vilar huvudansvaret för att lösa livs- och tillväxtproblemen uteslutande på individen själv. Om en AA-grupp skulle försöka ge detta slags hjälp, skulle dess effektivitet och krafter plottras bort på ett hopplöst sätt.

 

Gruppens enda syfte är därför nykterhet – frihet från alkohol – förvärvad genom att sprida kunskap om AA:s  tolv steg och tillämpning av dem. Om vi inte håller fast vid denna grund-läggande princip, så kommer vi nästan säkert att gå under. Och går vi under, kan vi inte hjälpa någon.

 

BREV, 1966

 

 
Det här är ett brev som Bill Wilson skrev när jag var ett år gammal. Han var 39 år när han nyktrade till. Själv var jag 32 år. När jag själv slutade dricka. Men jag är bara nykter en dag i taget. Jag vet att det kan vara många som pratar om allt annat än nykterhet. De kan prata om katter eller bilar. Många tycker att det inte har någonting med nykterheten att göra. Fast jag själv tycker att om de har problem i vardagslivet med en katt som är sjuk eller har sprungit bort, eller att deras bil inte fungerar. Så kan det vara skönt för personen att lägga ut det i gruppen, för att själv bli lättad.
Jag går på AA för att jag inte vill dricka någon alkohol. I kväll så blir det att lyssna på han som fick mig att skruva på korken. Eller som fick mig att inse att jag har den här sjukdomen. Ulf Lundell spelar på Grönan så jag och fästmön ska dit.
Jag vet att jag inte kommer att dricka i dag eftersom jag lämnar över till min Högre kraft. Det gör jag genom att läsa tredje stegs bönen. Jag lämnar över till min högre kraft. Det är Hen som avgör vad som egentligen kommer att hända, men det är jag som måste ta stegen. Det är jag själv som avgör om jag ska fly in i alkoholen.

Kommentera här: