Vill så glädje i dag

 

19 april

 

Tum för tum, rad för rad jag sår

Må någon vaka över mina frön

tills regnet faller ifrån skyn.

 

I vår trädgård slår vi trons frön, utan att vara säkra på vad vi ska få skörda. Vi gör vad vi kan för att sådden ska lyckas: vi sår goda frön i rik mylla i räta rader, på lagom avstånd från varandra. Vi rensar bort ogräs, vi gödslar och vi binder upp.

   Vi kan be om regn, men vi kan aldrig veta om det ska komma för mycket eller för lite. Vi kan inte göra något åt vinden, hararna, skadeinsekterna och det värsta ogräset. Men det hindrar inte att de flesta av oss ändå sår sina frön.

   Vi ska ta hand om oss själva på samma tillitsfulla sätt. Trots att vi inte vet vad dagen bär i sitt sköte, kan vi så frön hos oss själva för att täcka de flesta av våra behov. Vi kan stiga upp varje morgon med den fasta föresatsen att ge bort det vi har att ge. Vi kan inte så frön åt andra, och vi kan inte hindra att det blir oväder. Det fina är att det inte behövs.

 

Vilka glädjens frön kan jag så i dag?

 
 
 
 
Ja jag vill att alla mina vänner ska känna en glädje runt omkring. I dag ska jag till vänner i den grupp som jag går i i Farsta för att umgås och ha trevligt. Så det blir inga möten i dag. Men jag kommer inte att supa till ändå. Jag hoppas att glädjens sol ska skina på mig och dem jag umgås med i dag. Så att glädjens frön verkligen spirar runt omkring mig. Fast det är klart att fröna slulle behöva vatten och varför inte vattna med lite komentarer? Så kommer jag att bli glad och kan sprida glädje runt omkring mig. 

Kommentera här: