Att göra sina misstag

 

 

 

                                   29 april

 

Jag växte upp med skuldkänslor och klander mitt bland sträng kritik och konstant rädsla. Även nu, efter år av tillfrisknande i Al-Anon, reagerar jag med skuldkänslor, förstorar upp betydelsen av mina misstag och tänker ofta mycket negativt om mig själv, när jag tänker på misstag.

   I Al-Anon lär jag mig att se mer realistiskt på mig själv. Förvisso har jag kämpat med alkoholism och fått en och annan smäll. Jag har gjort många misstag som inte hade något att göra med alkoholism, men jag är inte elak. Det är dags att sluta upp att behandla mig själv som om jag vore det.

   Det fanns en tid när den enda makt jag tyckte att jag hade var makten att röra till allting. Numera är jag fri att se på mina misstag utan att blåsa upp dem i storlek, eftersom jag lärt mig att tro på mig själv och min förmåga att förbättra mitt eget liv. Jag kan lära mig att sluta upprepa dessa misstag, och jag kan gottgöra den skada jag har gjort.

 

             Dagens påminnelse

 

Jag ska inte kedja fast mig vid det förflutna med självutplånande skuldkänslor eller genom att blåsa upp betydelsen av mina misstag. I dag ska jag i stället möta mitt förflutna och hela gamla sår, så att jag kan gå framåt mot ett rikare och mer glädjefyllt liv

 

”Du behöver inte lida av ständigt kaos för att växa.”

                                                                                  John C Lilly

 

 

 

 

Ja jag har rätt att göra mina misstag, fast jag måste också lära mig att inte åter upprepa dem. Jag måste lära mig ut av mina misstag. Det är klart att jag fortfarande är rädd för att göra fel. Jag har en liten perfektionist i mig. Men ändå tycker jag att jag är slarvig. Men när jag väl sätter i gång så försöker jag att göra det så noggrant som det går. Därför kan det ta lite tid när jag väl har påbörjat det. Jag vet att jag har betett mig ila när jag var aktiv och ständigt flydde in i alkoholen. Men i dag så vet jag att det löser inget att dränka sina bekymmer i alkohol. Jag har vuxit upp nu till en bättre människa. Fast det är klart att jag fortfarande kan begå misstag. Men jag måste lära mig ut av dem.

Kommentera här: