Jag vet att jag har sjukdomen

 

28 september

 

   En anledning till att vi engagerar oss i Al-Anon är att vi vill få kunskaper om alkoholism. Vi lär oss att det är en sjukdom som kan sluta i fysiskt, mentalt och andligt förfall. Vi får också veta att det inte finns något känt botemedel, men att det är möjligt att nå nykterhet med hjälp av AA – när alkoholismen är motiverad. Vi lär oss förstå att våra egna reaktioner i den situation alkoholismen försatt oss i, inte var förnuftiga och att vi dragits med i förfallet. Vi lär oss att en ärlig rannsakan av oss själva kan öppna en ny väg mot personlig utveckling, förnuft och sinnesro. Att läsa Al-Anon – litteratur och utbyta erfarenheter och tankar med Al-Anon – vänner är ett starkt stöd för oss i våra strävanden.

 

Dagens påminnelse

  Att leva i enlighet med Al-Anons program kan ge oss en tillfredställelse som vi aldrig tidigare upplevt. De av oss som ärligt går in för programmet belönas riktligt. Det är en läroprocess som fungerar bäst för dem som villigt och ödmjukt tar till sig kunskaperna.

 

”Jag ber Gud att göra mig villig att lära mig förstå, hur jag ska leva ett fullvärdigt liv i skenet av den visdom jag finner i Al-Anon.

 
 
 
 
Jag kom ju till Al-Anon eftersom. jag själv hade drabbads ut av den här sjukdomen. Det var en vän i gemenskapen som jag hade berättat om min uppväxt och då sa hon att jag var ett vuxet barn. Jag lärde mig inte något socialt liv. Jag flydde i från alla problem, med hjälp ut av alkoholen själv. Jag är glad över att jag fann AA och nyktrade till. Jag lärde mig att ta en dag i taget. Jag har hjälpt ut av att skriva här och att gå på möten. I dag så är det mötesdag, först AcA, sedam AA i Rågsved och till slut Al-Anon i Maria gruppen.

Kommentera här: