Jag har inte alltid rätt

 

29 september

 

   Någon föreslog att ett slagord skulle läggas till de övriga vi använder i Al-Anon: Lyssna och lär. Min första rektion var negativ: ”Allt som sägs på ett Al-Anon – möte är inte till hjälp. Tänk på dem som säger: `Släng ut honom!’ Motsäger inte det allt vi lär oss i Al-Anon?” Men vänta nu lite! Det jag lär mig genom negativa uttalande kan vara en god hjälp för mig att förstå vilken felaktig uppfattning jag själv kan ha. När någon delar ut råd kan jag tänka: ”Men vi ska ju inte ge varandra råd i Al-Anon. ”Om någon utrycker sig bittert och nedlåtande om alkoholisten, kan det visa mig hur olämpligt det är och få mig att undvika att göra likadant.

 

Dagens påminnelse

  Lyssna och lär är ett sunt slagord om vi använder det rätt. Vi gör inga betydelse-fulla framsteg i vårt tänkande om vi bara lyssnar till vad vi själva har att säga.

 

”Det är den sjukliga oförmågan att lyssna… som jag lider av.”

(William Shakespeare)

 

”Jag ber om förmågan att lyssna oavsett om jag instämmer i det jag får höra eller inte”

 
 
 
 
 
Ja allt jag får höra stämmer inte. Även saker som jag säger kan skada andra , om de gör som jag gör. Jag dricker ju alkoholfri öl, och jag har hört att de är flera som har tagit återfall på grund ut av det. Fast jag har sagt att jag inte ska dricka någon alkohol över 1 % alkoholfri öl innehåller 0,4 %. Jag har hårt att en äldre som tog sig en lätt öl till jul. Jag skulle inte våga mig på det Inte för att jag skulle ta ett återfall på grund av att jag skulle ta en lätt öl Men jag har sagt att jag inte ska dricka något över 1% alkohol. Jag ska inte göra det i dag heller. I kväll klockan 18:00 så ska vi till Farsta kyrka och titta i Svenska ACA boken och kanske ha en grupp där vi får se vad som händer. Klockan 19:00 är det i alla fall Al-Anon vuxna barn där.

Kommentera här: