Hjälper mig att försöka hjälpa andra!

 

30 oktober

 

    Vi blir så vana vid att höra Al-Anon beskrivas som en gemenskap att vi ibland glömmer bort vilken betydelse ordet har för var och en av oss. Enligt Svenska akademins ordbok betyder gemenskap bl.a. samhörighet, intressegemenskap, kommunikation, överensstämmelse, ande-gemenskap. I en gemenskap delar med oss av oss själva och ju mer vi ger desto mer får vi.

    Om jag gör mitt bästa för att hjälpa en vän i gemenskapen att förstå sina problem och hur han eller hon ska kunna finna vägen till andliga lösningar, tvingas jag granska mina egna åsikter och klargöra dem. På så sätt får jag egentligen själv den största behållningen av att ge. Jag har många gånger funnit lösningar på egna problem, när jag försökt hjälpa någon annan.

 

Dagens påminnelse

   Jag drar bäst nytta av de andliga lärdomar jag fått genom Al-Anon, när jag tar tillfället i akt att föra budskapet vidare till någon annan. I denna gemenskap är jag endast ett redskap i Guds hjälpande hand.

 

”Genom att undervisa lär vi oss själva”

(Seneca d,y, Epistlar 7.8)

 
 
 
 
 
Ja hjälper jag någon annan så får även jag hjälp. Det är det som är tolvstegs arbete. Jag går i flera gemenskaper, och alla hjälper mig på olika sätt, fast det är ändå samma hjälp jag får på olika håll Jag hoppas verkligen att jag hjälper någon annan. Ja jag tror det, fast det skulle vara kul att få höra det. Ja det är mitt stora berkräftelse behov som jag har. Men som jag tidigare har skrivit, att delar jag med mig ut av mina erfarenheter och tankar så hjälper det även mig.

Kommentera här: