Gå ut och var glad

 

28 november

 

   I Al-Anon får vi höra att ingen situation är hopplös. Till att börja med har vi svårt att tro det. Hopp och förtvivlan är känslomässiga mänskliga attityder. Det är vi som är hopplösa och inte omständigheterna i våra liv. Vi ger upp hoppet i en förtvivlad situation, för att vi fortfarande ännu är oförmögna att tro på möjligheten att någonting ska kunna förändras till det bättre.

 

Dagens påminnelse

   Om jag har litat enbart på mitt eget omdöme och använt fel redskap för att försöka rätta till det som gått snett, har jag anledning att vara förtvivlad. I Al-Anon lär jag mig att se mina egna misstag och upptäcka hur egenmäktighet och självrättfärdigande varit hinder för mig själv. Jag kan inte längre påstå att någonting är omöjligt bara för att jag inte har klarat av det. Andra har lyckats, och deras svårigheter var mycket större än mina. När jag väl börjat använda Al-Anons program och låter mig ledas av Guds vilja istället för min egen, kommer min förvirring att ersättas med ordning och sinnesro.

 

”Allt är möjligt för den som tror.”

(Mark 9:23)

 
 
 
 
 
Ja gå ut och le mot dina med människor.Gå ut och va glad som Ulf Lundell sjunder,Ingenting är hopplös, det gäller att inte ge upp hoppet. Jag kan inte leva om mitt liv, fast jag kan ändå göra så gott jag kan. Jag får hoppas att de glädjer någon annan i dag. Är ju hemma och är sjuk i dag också. Fast förhoppningsvis så är jag tillbaka på jobbet på måndag.
Jag kan ju inte ändra på min uppväxt, eller på det som redan har hänt. Men jag kan ju leva i dag och göra det bästa jag kan för mig själv och till glädje för andra.

Kommentera här: