Jag slipper dricka även i dag.

                     

 

 

                                                     30 maj

 

   Det händer ibland på Al-Anon – möten att   någon säger någonting i förbigående som griper tag i mig och fastnar i mitt   medvetande. Det kan återkomma till mig om och om igen eftersom det gett mig   en ny insikt.

   Det kan vara en helt vanlig fras, till och   med en sliten klyscha som inte betyder någonting förrän den uppträder i ett nytt sammanhang. Då blir den plötsligt   levande och tar formen av ett användbart redskap som underlättar förståelsen   av Al-Anon – programmet.

   En medlem som förklarade hur hon slutligen   fick grepp om Al-Anons filosofi sa: ” Jag kom på att det hela kan beskrivas   med tre ord; sköt du ditt. En   osympatisk fras när den används i vanliga fall. Men använd i Al-Anon verkar   den riktigt förnuftig.”

 

Dagens påminnelse

  Jag ska koncentrera mig   på mina egna angelägenheter och vara uppmärksam på vilka som verkligen är mina. Jag ska inte lägga mig i andras   affärer. Jag ska inte blanda mig i vad alkoholisten gör och ta över hans   ansvar eller låta honom slippa att själv ta konsekvenserna av sina   handlingar.

 

”När du blir förolämpad av någons otillräcklighet, vänd dig till dig   själv studera dina egna svagheter. Genom att ägna dig åt dem kommer du att   glömma din ilska och lära dig att leva vist.”

(Marcus Aurelius)

 
 
 
Fast jag får inte bli för egoistisk. Jag vet att jag ofta säger kan själv. Har väldigt svårt att be om hjälp. Men jag måste faktiskt be om hjälp ibland. Hur svårt det än kan vara, så måste jag lära mig att be om hjälp.
Jag har det bra som har så många gemenskaper och på alla lär jag mig lite ut av. Först och främst bör jag gå på AA så att jag inte får någon idiotisk tanke, att jag kan dricka igen. Sedan på Al-Anon vuxna barn, för att komma på hur det kom sig att jag flydde in i alkoholen. Det är likadant som med ACA som ger mig insikt över min uppväxt.

Kommentera här: