Var snäll mot dig själv och även mot andra.

 

 

                                                     31 mars

 

   Det kan tyckas märkligt, men det mesta vi   lär oss i Al-Anon kan summeras i en uppmaning: ”var snäll mot dig själv.” Samma råd och underton finner vi in   Al-Anons En dag i taget, som   uppmanar oss att lämna det förflutnas smärta och släppa oron inför   morgondagen. Vare sig den ena dagen eller den andra kan vi göra något åt. Vi   är snälla mot oss själva om vi kan låta bli att ta illa vid oss av det   alkoholisten säger och gör. Om vi förstår att hans utspel mot oss endast är ett   sätt för honom att ventilera sina egna skam- och skuldkänslor, behöver vi   inte bli sårade.

  Vi är snälla mot oss själva när vi hjälper   andra och fyller våra liv med sådant som är trevligt och uppmuntrande.

 

Dagens påminnelse

  I dag, just i detta ögonblick, ska jag böja   vara snäll mot mig själv. Jag ska inte låta mig dras ner i djupet av   förtvivlan över alkoholismen och dess konsekvenser. Tillit och hopp ska ge   mig kraft.

 

”Jag ber om hjälp att uppfylla det ansvar jag har för mig själv.   Först därefter kan jag hjälpa andra”

 
 
 
 
Ja jag måste verkligen vara snäll mot mig själv, och sluta att slå på mig själv. Jag har ofta sagt att jag inte duger så som jag är. Fast jag har blivit bättre. jag skapade Facebook gruppen  Duger som jag är. Där jag skriver om att jag duger trots att jag är en alkoholist, fast en nykter sådan nu. Att jag har en hjärnskada, eller sviterna efter en sådan. Den fick jag i samband med den svåra misshandeln 1995. Jag har en blogg som heter vålds mot-stånd som jag skapade i samband med den svåra misshandeln. Fast i den skriver jag allt möjligt i nu mera.

Kommentera här: