Har inga råd!

 

 

                                                        29 juni

 

  Vi har en sak gemensam med alkoholisten, en   fiende som kallas självbedrägeri. När   en olycklig, ny Al-Anon – medlem berättar om sin situation, kan historien   vara full av gräsliga detaljer. När samma berättelse återges av alkoholisten,   kan den vara väl så skrämmande och för dem som lyssnar till båda versionerna   verkar det som om det är två helt skilda relationer som beskrivs.

   Var och en reagerar på sitt sätt inför det   som händer. De tonar omedvetet ner fakta som skulle kunna framställa dem själva   i sämre dager, och framhåller den andres fel. Även om situationen kan verka   outhärdlig, visar det sig att ingen av de båda har för avsikt att bryta upp!   Ingen av dem är i stånd att fungera rationellt förrän de har förändrat sina   attityder.

 

Dagens påminnelse

   Jag bör undvika att döma någon i en privat   konflikt. Jag kan inte utvärdera de själv-bedrägerier som förekommer på båda   sidor. Jag bör akta mig för att ge goda råd om radikala förändringar som de   inblandade kanske inte alls är känslomässigt mogna för.

  

  Släpp taget och låt Gud ta över är en   god regel att hänvisa till när någon ber oss om ett gott råd i en   problematisk personlig situation.”

 
 
 
Till de som lever med alkoholism. Jag kan bara berätta hur jag har gjort. Alla får göra så som de själva vill, mycket jag gör kan vara fel för andra. Det här med att jag dricker alkoholfri öl. Jag har hört många som har tagit återfall i och med det. De finns flera som har sagt att jag är på vät mot att ta ett återfall, men jag själv har sagt att jag inte ska dricka någonting över 1 %. Fast jag har ju faktiskt druckit starkare omedvetet. Men jag ser inte det som ett återfall. Jag läser tredjesteg bönen varje och lämnar över till Gud så som jag ser hen.

 

Tredje stegs bön

 

 

Gud, jag överlämnar   mig själv till dig
  att göra med mig och av mig vad Du önskar.
  Befria mig ur mitt eget slaveri,
  så att jag bättre kan utför det Du vill.
  Befria mig ifrån mina svårigheter,

så att segern över   dem må bära vittnesbörd
  till dem jag vill hjälpa, om Din Makt,
  Din Kärlek och Din Väg.
  Må jag alltid följa din vilja.

 

amen

 
 
Så jag lämnar över till Hen varje morgon för att inte ta mig ett återfall. Jag vet att dagarna kan vara olika och att de jag ser och upplever inte ses på samma sett ut av andra. Jag kan få höra en version ut av någon och en annan version  ut av någon annan, fast det är samma händelse. Alla ser på olika sett på saker och ting. Idag är det Söndag och mötesdag. Först ACA efter det AA och till slut Al-Anon klocka 16:00 på Maria.

Kommentera här: