Ska leva för i dag!

 

 

                                    30   juli

 

   Hur många vakna timmar har ett dygn? Hur   ska jag använda dem? I dag, endast denna dag, är den tid jag har till   förfogande, därför ska jag använda den väl. Jag ska inte låta ett enda   ögonblick upptagas av gårdagens bekymmer. Jag ska inte heller låta en enda   tanke av oro inför morgondagen passera mitt huvud.

    Jag ska använda tiden till mina   väsentligaste uppgifter och kanske ta itu med de svåra sakerna först, så jag   inte frestas att skjuta upp dem till morgondagen. Jag ska se till att få utrymme   för lite trevligheter och avkoppling och någon tid, om än bara tio minuter,   för ensamhet, meditation och bön.

 

Dagens påminnelse

   Denna dag tillhör mig. Jag kan använda den   för att göra underbara, kreativa saker, vilket också omfattar skapande av ordning   såväl i min yttre miljö som i min inre. Ingen annan äger den tid som   tilldelats mig, så vilken glädje jag ska få av varje ögonblick beror på   vilket innehåll jag själv ger det.

   Al-Anon uppmanar mig att leva en   dag i taget. Detta är en dag.

 

”Bara för i dag ska jag vara orädd. Jag ska framförallt inte vara   rädd för att njuta av det som är vackert, och tro att på samma sätt som jag   ger till världen kommer världen att ge till mig.”

(Al_Anon:Bara för i dag.)

 
 
 
Jag ska leva bara för i dag, fast jag får ändå inte glömma bort hur det var när jag förstörde mitt liv. Jag vill inte göra om samma misstag som jag har gjort. Jag måste också kunna planer för framtiden, men jag vet ju inte hur saker och ting kommer att utspela sig. I dag ska jag följ med fästmön till ett möte inne i stan. Jag vet ju inte hur det kommer att gå, men det är hon som ska på mötet. Jag får väl sätta mig och fika någonstans i närheten.
Jag vet att jag inte kan sia om framtiden och jag kan inte ändra på det som redan har vart. Jag har gjort många misstag men gjort är gjort, det är ingenting jag kan ändra på. Jag kan inte dra tillbaka tiden, men jag kan ju försöka undvika att göra samma misstag som jag redan har gjort.

Kommentera här: