Måste sluta slå på mig själv.

 

 

                                      31   juli

 

   Jag skulle vilja göra en tillbakablick på   denna månad för att se vilka framsteg jag har gjort och vilka förändringar   som skett i mitt liv som resultat av att jag tillämpat Al-Anons program.

    Har jag ägnat tillräcklig uppmärksamhet   åt de Tolv Stegen? Har jag läst åtminstone något lite varje dag? Är min   relation till familjen lugnare och positivare än för en månad sedan? Har jag   återupptagit kontakten med någon vän jag har försummat, gottgjort något jag   brutit, ansträngt mig för att undvika skvaller, försökt lära mig något nytt?

 

Dagens påminnelse

   I dag ska jag göra tillbakablickar och   förberedelser för den kommande månaden, då jag ska göra nya ansträngningar i   mitt personliga utvecklingsarbete.

   Om jag finner att jag inte gjort några framsteg   under den gångna månaden ska jag inte misströsta, för jag måste framförallt   lära mig att acceptera mig själv sådan jag är. Allt gott jag vill uträtta   börjar där.

 

”Att då och då kontrollera mina framsteg är uppmuntrande, eftersom   det visar mig att jag gradvis lär mig hur jag ska göra för att kunna leva i   balans och sinnesro.”

 
 
Jag ska erkänna att jag är dålig på att arbeta i Al-Anons program. Men jag arbetar med många tolv stegs program. Både Al-Anon, ACA och AA. Jag skriver ju den här bloggen varje dag och  det hjälper mig lite. Har även försökt att översätta en ACA bok från engelska och det hjälper även mig. Även om jag har haft semester de senaste veckorna och kanske inte engagerat mig lika mycket i stegarbetet. Men jag har dem i tankarna hela tiden. Huvudsaken är att jag inte tar det första glaset. I så fall skulle jag rasera allt det jag har byggt upp.
Jag får bättra på mig det jag har missat. Jag har ju inte så många vänner, men de som jag har haft har jag vart dålig på att hålla kontakten med. Men även de har vart dåliga på att höra av sig till mig.

Kommentera här: