Jag var mer ilsken förr

 

                         29   juli

 

   Från och med i dag ska jag unna mig en   stilla stund med Al-Anon varje dag. Det är särskilt viktigt att komma ihåg   när det är bråk och kaos i familjen. Om jag står för lugnet i hemmet kommer   jag åtminstone inte att göra saker och ting värre.

   Genom total tystnad kan stillhet uppstå,   men om den innehåller den minsta lilla gnutta av ilska eller ovänlighet   förlorar den sin kraft. En obeveklig tystnad är en ännu större utmaning för   motparten än ord. Verklig stillhet innerhåller sinnesro, accepterande och   försoning. Jag ska påminna mig detta när jag hamnar i en stressig situation.

 

Dagens påminnelse

  När jag förstår att jag kan välja om jag   vill låta ilskna ord beröra mig eller inte, kan jag också intala mig själv   att behålla mitt lugn. De flesta ilskna utbrott är oftast ologiska och   ogrundade, så varför skulle de behöva såra mig? Om jag drabbas av ett   vredesutbrott från alkoholisten, ska jag tänka på att det kan vara ett utryck   för den skuld han bär på och jag ska inte tillåta mig själv att ta över den.

 

”I lugnet och i tystnaden uppenbara sig sanningen…”

 
 
 
Fast det är klart att även i dag så kan jag tända till. Men jag tycker att det är jobbigt att vara arg. Jag vet att jag var mycket argare, när jag var aktiv i mitt drickande. Jag vet också, att det inte är någon del att tjafsa med någon som är berusad. Jag vet att det inte är någon del att försöka få rätt hur mycket rätt jag än har. Så istället för att skrika och gorma är det bättre att gå i från än att argumentera i mot.
Det är ju verkligen jobbigt att vara arg i den här värmen som vi har i dag. Det är nog lätt att bli arg nu när jag sover dåligt på grund av dålig sömn.
 

Kommentarer:

1 anna:

skriven

varför var du så arg när du drack alkohol..

Svar: När jag var aktiv så blev jag arg för att jag var så dum att jag hellre köpte öl i stället för att betala mina räkningar. Då blev jag arg för att jag inte hade några pengar.
Christer

2 anna:

skriven

varför var du så arg när du drack alkohol..

Svar: Genom alkoholen som förstör hjärnan blev jag förvirrad. Jag trodde att jag var störst och bäst. Att jag alltid hade rätt fast jag oftast inte hade det.
Christer

3 anna:

skriven

ok tack,funderar på att bryta med en kompiss som är alkolist,ho när jämt sur och irriterad och arg nuförtden

Svar: Ja det är jobbigt när en nära vän eller anhörig har fått den här sjukdomen, och inte vill inse det.
Christer

4 anna:

skriven

ok ,så alkoholen kanske har förstört hjärnan på min kompiss,det är därför hon är så förändrad,isåfall är det många sverige ,vars hjärnor är försörda, för jag känner folk som dricker väldigt mycket,tack för dina svar

Svar: Ja jag vet att det är många som är skadade i hjärnan på grund ut av alkoholen. Fast det behöver inte bara vara på grund ut av alkohol konsumtionen. Det kan även bero på konsekvenserna ut av sitt missbruk. Så som med mig själv.
Christer

Kommentera här: