Jag fann gemenskapen innan döden.

 

                                                  30   januari

 

De flesta av oss kommer till   Al-Anon som en sista utväg och söka hjälp. Vi har provat allt annat. Kanske   har vi sett vilken effekt Al-Anon haft på andra. Det verkar ha skett   underverk, och vi vill gärna själva uppleva detta. Sedan förstår vi att det   inte handlar om under – det är ett slags andligt sunt förnuft som vi måste ta   till oss och lära.

  Liksom barnen i första klass börjar vi med   det Första Steget: ”Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att våra   liv hade blivit ohanterliga.”

  Andra delen av detta steg är lätt att   erkänna, men första delen vill gärna bli tomma ord. Det är svårt för oss att   ge upp och acceptera tanken på att vi, som är så kompetenta och som försöker   att klara av livet tillsammans med en alkoholist, egentligen inte alls vet   hur man gör.

 

Dagens påminnelse

  Det Första Steget måste   läras in och repeteras tills det blir en självklarhet för mig. När jag ger   efter för min invanda impuls att ”ta över” och försöker framtvinga en lösning, är jag åter illa ute. Jag vet att jag   endast kan göra framsteg när jag verkligen tror på och tillämpar det Första   Steget.

 

”Jag ber om befrielse från det kontrollbehov jag har över min   situation. Flerfaldiga gånger har jag bevisat att jag är oförmögen att   kontrollera. Låt mig tro på, uppleva och känna min maktlöshet; då kan jag   åtminstone lära mig att släppa taget och låta Gud ta över.”

 
Jag kom till Al-Anon genom AA, eftersom jag är uppvuxen i en dysfunktionell familj. Jag har ju syskon som har en här sjukdomen. En del erkänner dem, medans andra förnekar dem. Fast de hamnar på sjukhus jämt och stä- digt. Men ändå har han inte den här sjukdomen.
Jag har ju AA som jag kan be om hjälp för min egen sjukdom, och jag kan inte få någon annan nykter, bara visa hur jag själv har gjort. Jag är glad över att jag har gemenskapen både AA och Al-Anon. e är ju snack om att vi inte ska nämna att vi är alkoholister och går på AA. Men om jag skulle vara aktiv så hade alla vetat vem jag är, för att då vill jag vara framme överallt och göra bort mig jämt och ständigt.

Kommentera här: