Så sjuk att hen inte förstår det själv.

 

 

 

                                                        27 februari

 

   Om jag lyssnar tillräckligt uppmärksamt på   möten och läser Al-Anon – litteratur med veklig koncentration, kommer jag så   småningom att ta till mig den nya livsåskådning som jag behöver. När jag   frågar mig: ”Varför dricker han, när han vet att det egentligen skadar både   honom och familjen?” menar jag egentligen: ”Hur kan han ta sig friheten att bete sig på detta sätt?” Mitt uttalande är   ett fördömande som jag inte har rätt att göra. Al-Anon lär mig att   alkoholisten inte vet mer om sitt tvångsdrickande än vad jag gör. Jag vet att   han också lider. Jag ska inte slösa tid och energi på att försöka ”begripa   mig på” alkoholisten. Jag ska koncentrera mig på att förstå varför jag beter mig som jag gör.

 

Dagens påminnelse

   Att försöka analysera varför en annan   person så envist håller fast vid sitt destruktiva beteende, kan inte hjälpa   mig ut ur mina svårigheter. Jag kan endast övervinna dem genom att vända mina   tankar inåt, begrunda mina egna misstag och lära mig hur jag ska utveckla mig   själv. Alkoholisten är inte mitt problem. Mitt problem är jag.

 

”Även om varje människa går samma öde till mötes, måste var och en   själv dessutom arbeta för sin egen frälsning…

Vi kan hjälpa varandra att förstå meningen med livet…

Men var och en bär själv det yttersta ansvaret för sitt   självförverkligande.”

(Thomas Merton: Resa i den inre verkligheten)

 
 
 
 
Jag är ju både anhörig och alkoholist. Så jag kanske har det lättare att förstå alkoholisten, fast sedan finns det ju de som inte verkar vilja bli friska i från sitt drickande. Men Al-Anon har lärt mig det att jag kan aldrig få någon annan nykter. Det kan inte någon enskild person i AA heller få. Utan det är personen själv som måste vilja bli nykter. De måste nå sin egen botten, tyvärr så kan det bli så tung att den skadar en för livet eller till och med dör. Men jag har en som säger att hen vill dö, men är för feg så att hen försöker att ta livet av sig genom alkoholen. Det jobbiga är för alla runt omkring honom. Hen skadar dem så otroligt mycket och hen verkar inte vilja förstå det. Även hen har en hjärnskada, fast hen förstår det inte själv.

Kommentera här: