.Kampen går viare

 

 

 

 

 

                                                        26 februari

 

   När en vän i Al-Anon är utsatt för   grymhet, våld och berövad sina rättigheter, frestar vårt väckta medlidande   oss att ge goda råd. Trots att vi klart ser att situation är bortom all   mänsklig värdighet, måste vi inse att inte alla har kraft att fatta avgörande   beslut eller genomföra radikala förändringar i sina liv.

   Om jag uppmanar någon att göra så som jag skulle ha gjort i en   liknande kris och mitt råd följs, kan resultatet bli en ännu större tragedi   som jag skulle få bära ansvar för.

   Den hjälp jag kan ge är att dela med mig   av min tro på att ingen behöver   känna sig fångad i en fälla och att vi har valmöjligheter i alla situationer.

 

Dagens påminnelse

   Jag vet inte vilka förändringar andra ska   göra. Jag kan endast erbjuda tröst och medkänsla, och vara en förebild genom   det sätt varpå jag försöker bygga upp ett nytt liv.

 

”Till sist, ni skall alla leva i endräkt och inbördes för-ståelse.   Löna inte ont med ont. Den som älskar livet och vill ha goda dagar, han ska   avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från svekfulla ord.”

(1 pet 3:8-10)

 
 
 
 
Jag kan inte göra någonting för andra bara berätta hur jag har gjort för att bli nykter. Jag är ju själv en nykter alkoholist och har lärt mig det i gemenskapen att jag bara kan ta en dag i taget. Vill de inte höra på hur jag har gjort, så är det upp till de själva. Jag vet bara att jag mår bra i nyktert tillstånd, fast det kan även komma mörka dagar för mig också, fast jag vet att det kommer bli värre om jag flyr in i alkoholen.
 
Det var en lång väg med en kamp att ta sig till den jag är i dag. Jag  är glad över att jag skruvade på korken 17 år sedan. Med hjälp av gemenskapen jag ska till i kväll. Klockan 19:00 i Rågsveds folkets hus. Det är ett öppet möte.

Kommentera här: