Nya tag

 

29 december

 

   ”Det finns några saker som jag absolut vägrar att acceptera”, kan en medlem säga på ett möte.

    Det är alltför vanligt bland dem som lider av överdriven stolthet eller oförmåga att erkänna att de någonsin kan ha fel.

   Innan jag beslutar mig för om jag kan acceptera det ena eller det andra är det bäst om jag undersöker min egen deli sammanhanget. Var mina förväntningar orealistiska? Krävde jag för mycket? Är detta straff en naturlig följd av min stela och kompromisslösa attityd?

    Snabba vedergällningar från någon vi sårat eller begärt för mycket av, kan göra oss förfärade eller rasande. Borde vi inte söka orsakerna till detta och göra någonting åt dem?

 

Dagens påminnelse

    Jag kan känna mig aldrig så berättigad att ta ställning, men låt mig alltid först undersöka om jag gjort något som förorsakat problemet. Om jag förblir orubblig i min attityd kan det förorsaka mig bekymmer som jag är ännu mindre beredd att acceptera!

 

”Vi fäller snabbt omdömen om det som andra gör mot oss, men överser gärna med de lidanden vi förorsakar andra.”

(Thomas a Kempis)

 
 
 
 
 
Ja jag gjorde mycket fel som ung, när jag drack. Jag kan även göra fel i dag, fast jag vill ju försöka undvika dem. Jag vet att jag måste acceptera mycket, vissa saker, kan jag ha svårt att acceptera men jag måste, kanske ändå göra det. Ja nu är det ett nytt år snart, med nya förhoppningar och även misslyckanden. Men jag är medveten om att jag får ta nya tag. Göra det bästa jag kan, i kväll så blir det Al-Anon - vuxna barn i Farsta kyrka klockan 19:00.
Det är mycket jag måste accptera, men det finns faktiskt saker som jag inte kan acceptera och det är våld. Det är vecka ett nu, fast det nya året inte börjar förns i övermorgon. Nya tag från och med nu.

Kommentera här: