Vill inte ha för höga förväntningar

 

 

29 augusti

 

   Hur många av mina missräkningar och   besvikelser kommer av att jag har för högt ställda förväntningar? Det är bra   att ställa höga krav, under förutsättning att vi med orubbad sinnesro är   beredda att acceptera även det som inte blir som vi tänkt oss.

  Vi ställer högre krav på alkoholisten än   vad en sjuk och förvirrad människa kan klara av. När han väl är nykter   förväntar vi oss en total förvandling. Framför allt ställer vi för höga krav   på oss själva.

 

Dagens påminnelse

   Lär mig att vara nöjd   med mindre än jag önskar och att acceptera och uppskatta det jag har. Jag ska   inte ha för stora förväntningar eller ställa för stora krav på någon, inte   heller på mig själv. Glädjen kommer inte av att vi är rasande på livet för   att det inte gett oss mer, utan av att tacksamt ta emot de goda som kommer   till oss. Denna sunda attityd är ingalunda tecken på resignation, utan accepterande av verkligheten.

 

”Vad du har kan tyckas lite; du önskar dig så mycket mer. Se hur barn   förhoppningsfullt stoppar handen i en trång kruka för att få tag på en   godsak. Om de fyller handen kan de inte få ut den och börjar gråta. När de   släpper taget om några av godsakerna får de ut resten. Även du måste släppa   taget om dina önskningar. Begär inte för mycket…”

(Epiktetos)

 
 
 
 
Ja jag vill inte ha för höga krav. Det enda jag vill är att inte ta det första glaset. Det viktigaste först, att skjuta det första glaset. Jag vet också att jag inte kan kräva någon annan ska vara nykter. De måste faktiskt vara nyktra för sin egen skull. Jag blev nykter för min egen skull till glädje för många andra. Jag får inte ha för höga krav  på varken mig själv eller någon annan. Ja måste ta det lugnt och göra en sak i taget.
I dag är det fredag och det ska bli skönt med helg, som innebär bröllop hos min farbror, med samma namn som jag.
Är väldigt nöjd med livet, fast jag kanske begär för mycket ibland.

Kommentera här: