Förstår nu att jag inte var trevlig som aktiv.

 

30 augusti

 

   När situationen i en familj blir verkligt   förtvivlad, och vi känner det som om vi inte orkar leva en enda dag till med   osäkerhet, fruktan, förnedring och allmänt elände, beslutar vi oss kanske för   att göra något åt saken. Det är bra, men vad ska vi göra? Det är mycket   viktigt att vidtaga rätta åtgärder. Låt mig tänka efter.

   Är jag i sådant mentalt skick, oavsett om   jag är uppfylld av ilska, bitterhet och förvirring eller inte, att jag kan   fatta ett klokt beslut? Har jag alltför lätt rättat mig efter goda råd,   välmenande men baserade på begränsande kunskaper om min situation?

 

Dagens påminnelse

   När jag löpt linan ut, har jag levt länge   med dessa påfrestningar. Låt mig vara tålmodig ett litet tag till medan jag   väger nackdelarna mot fördelarna. Kommer en radikal förändring verkligen att   innebära en förbättring för mig, för mina barn och kanske till och med för   min make?

   Innan jag fattar ett beslut eller gör   någonting, ska jag anstränga mig ytterligare för att tillämpa Al-Anons   program. Det kan få mig att komma fram till en annan och kanske mera   konstruktiv lösning än den drastiska förändring som jag övervägde att   vidtaga.

 

”Förvissa dig om att den medicin du beslutar dig för at ta i ett   hastigt och förtvivlat ögonblick, inte förorsakar dig mer lidande än   sjukdomen”.

 
 
 
 
Ja jag förstår nu varför ingen ville vara tillsammans med mig som aktiv alkoholist. Jag själv går på Al-Anon eftersom jag växte upp med den här sjukdomen. Jag lever ju inte tillsammans med någon alkoholist. Men jag har ju släktingar som har den här sjukdomen. Men de måste själva vilja bli nyktra, för att kunna få hjälp. I dag så ska jag på bröllop. Min farbror som har samma namn som jag ska gifta sig.

Kommentera här: