Vilka är det som jag har skadat!

 

 

 

                                                           19 september

 

När vi gör en lista över alla   de personer som vi har gjort illa (åttonde steget) dyker vissa namn upp   direkt medan andra kräver mer eftertanke. Vår fjärdestegsinventering kan   hjälpa till att friska upp minnet. Vi kan ställa oss själva frågor om   situationer där olika karaktärsdefekter fått oss att handla på ett sätt som   skadat andra människor och lägga till deras namn på vår åttonde stegslista.

    Vi kan också titta på de namn som redan   finns på listan och fråga oss själva om vi uppträtt på ett liknande sätt mot   andra. Många av oss upptäcker tidigare dolda mönster av destruktiva beteende   som ett resultat av att sätta den här listan på pränt. Till och med när våra   karaktärs-defekter inte varit inblandade kan vi ha skadat andra människor, trots   de mest hedersvärda avsikter. Deras namn hör också hemma på listan.

   När vi väl är på det klara med vilken   skada vi har orsakat, blir det möjligt att vidta förändringar och att   gottgöra så att vi kan trivas bättre med vårt uppförande och det sätt på   vilket vi relaterar till andra.

 

Dagens påminnelse

En åttonde stegslista hjälper   mig att släppa taget om den skuld och ånger jag kanske bär med mig från det   förflutna. Jag ska närma mig detta Steg med kärlek och ömhet för jag tar det   för min egen frihets skull.

 

”Våra handlingar har konsekvenser, och ibland tar andra människor   skada. Genom att arbeta med Åttonde Steget erkänner vi detta och blir villiga   att ge gottgörelse.”

                                                               …   In All Our Affairs

 
 
 
 
 
Ja jag har nog skadat många, fast jag är kanske omedveten om det. Jag vet inte om jag har gjort någon åttonde stegs lista. Jag måste nog göra om AA:s 12 steg. Jag har gjort det för länge sedan, men jag gjorde den nog inte riktigt ordentligt. Jag utvecklas ju hela tiden, och Al-Anons steg har jag inte alls arbetat med. Jag har jobbat i Acoa:s  steg, för oss som är uppväxta med en dysfunktionell familj.
De första jag tänker på är mina föräldrar som jag skadade, genom min flykt in i alkoholens träsk. Även alla mina tjejer som jag har haft, det är i och för sig inte är så många. Fast jag har nog skadat många som jag inte vet om att jag har skadat.

Kommentera här: