Släpp egot!

 

 

 

 

                                                          28 september

 

Jag fick en   kraftfull lektion i   att släppa taget en kväll på ett praktiskt möte.   Jag fick uppbåda en hel del   mod för att våga föreslå att min   hemmagrupp skulle ta med sinnesrobönen i vår   mötesinledning. En annan   medlem föreslog att vi skulle läsa traditionerna   regelbundet.

     Gruppsamvetet antog förslaget om   traditionerna medan min hjärtefråga,   sinnesrobönen, avslogs. Jag satt där,   helt uppfylld av sårad stolthet,   men något jag hade lärt mig i Al-Anon ekade   i mitt huvud: att sätta   princip före person. Plötsligt spelade det ingen roll   att mitt förslag   röstats ned. Vi alla tillsammans var en gemenskap, och det   var det som   räknades.

   I   den trygghet som min Al-Anon – grupp ger   mig kan jag släppa taget om   behovet att få min vilja fram. Med övning kan jag   tillämpa denna läxa   i alla mina relationer.

 

Dagens   påminnelse

Det är viktigt   att jag   uttrycker mina idéer. Det är också viktigt att jag accepterar   resultatet. Jag   kan ge mig själv ett erkännande för att jag har tagit   risken att yttra mig, i   vetskap om att jag inte har kontroll över   utfallen till min Högre Makt.

 

”Din rätta   uppgift är endast pliktens handling, inte handlingens   frukter. Så   kasta ifrån dig allt ditt begär och din rädsla för frukterna och   utför   din plikt.”

                                                                Bhagavadgita

 
Ja allt går ju inte på mitt sätt. Jag kommer i håg att jag hade en hemma grupp som hette Globen gruppen 180 grader. Jag tyckte att det var ett bra namn. Men vi ändrade den gruppens namn till ursprungs namn som var Globen gruppen. Det blev det namnet, fast gruppen har växt efter det, fast vi har ju även flyttat den. Jag går inte så ofta på den gruppen, fast jag tittar ned på den ibland.
Fast det är ju en AA grupp. Jag går ju på både på AA, Al-Anon, ACA och Al-Anon vuxna barn. Fast hemma gruppen är Rågsveds gruppen där jag blev nykter.
Jag måste släppa princip framför person, att allt blir inte så som jag själv vill. Släppa min egoism. Arbeta med mig själv.
 

Kommentera här: