Min tacksamhet!

 

                                                        20 september

 

Jag försökte följa ett råd jag   fick i Al-Anon och skrev plikttroget långa listor på saker jag var tacksam   för. Jag skrev upp sådana saker som min hälsa, mitt jobb och maten på bordet.   När jag var färdig kände jag mig inte särskilt tacksam; mitt sinne var fortfarande nedtyngd av alla negativa tankar som härstammade från mitt liv med alkoholism. Men jag hade visat god vilja och tacksamhetens frö hade planterats.

   Jag lärde mig gradvis att uppskatta de små   bedrifterna i vardagslivet. Kanske lyckades jag undvika ett meningslöst gräl   genom att tyst läsa Sinnesrobönen, min delning hjälpte en nykomling eller jag   kunde slutföra något jag hade försummat. Jag började förändras. Jag var noga   med att lägga märka till små förändringar, och min självkänsla växte. Den   dagliga tillämpningen av Al-Anons principer hjälpte mig fördjupa min känsla   av tacksamhet och ersätta de gnagande, negativa tankarna. Till slut kunde jag   gå tillbaka till min ursprungliga lista och verkligen vara tacksam för de   saker jag tidigare tagit för givna.

 

Dagens påminnelse

Jag behöver bygga upp mig själv   med tacksamhet. I dag kan jag träna på att uppskatta mig själv, min värld och   min Högre Makt.

 

”Jag brukade ligga i sängen om natten, gå igenom alfabetet och räkna   upp alla saker jag hade att vara tacksam för, från och med bokstaven A …   Detta ledde till en stor förändring i mitt liv.”

                                                            As   We Understood …

 
 
 
 
Jag är tacksam över mycket, fast tyvärr har jag vart dålig på listor. Jag måste försöka att skriva listor. Ja det är mycket jag ska göra, fast tiden räcker inte till ibland. Det är ju inte bara tacksamhets lista vi ska skriva utan det är flera andra listor.
Som ni ser så har jag mycket negativa tankar, jag måste byta ut dem mot mera positiva sådana. En är ju att det är fredag i dag och det känns underbart. Sista tidiga morgonen på ett par dagar.
Jag ska försöka att arbeta i stegboken från Al-Anon. Jag är tacksam i dag för att jag är nykter i dag.

Kommentera här: