Rädd för att bli övergiven.

 

 

                                                     31 oktober

 

Så många av de val jag har   gjort i mitt liv har varit reaktioner på rädsla. Något i mitt liv förändras:   en anhörig söker nykterhet, en vän är missnöjd med något jag sagt, jag får en   ny uppgift på jobbet, kycklingen är slut i mataffären – och mitt inre är i   uppror. Jag attackeras av katastroftankar. Jag ser misslyckande, ångest och   plågor framför mig. Och sedan handlar jag. Jag gör något överila eller   fruktlöst för att sätta plåster på situationen, för det jag fruktar mest är   att vara rädd.

     Rädsla kan bli en makt större än mig själv. Jag kanske inte kan klara   av den eller få den att försvinna. Men i dag, med en Högre Makt som är större   än mina rädslor, behöver jag inte låta dem styra mitt liv eller göra mina val   åt mig. Jag kan ta min Högre Makt i handen, möta rädslorna och ta mig igenom   dem.

 

Dagens påminnelse

Al-Anon är ett program där vi   finner andliga lösningar för de saker vi är maktlösa inför. I dag ska jag   vända mig till min Högre Makt i stället för att försöka komma undan rädslan   genom att kämpa emot den.

 

”Att orons och bekymrens fåglar flyger över ditt huvud, det kan du   inte förändra. Men att de bygger bo i ditt hår, det kan du förändra.”

                                                         Kinesisk   ordspråk

 
 
Ja jag trodde att jag inte hade någon rädsla förut, men när jag började titta på rädslor så upptäckte jag att jag hade väldigt många rädslor. För när jag höll på med det fjärde steget och kom till rädsla lista så sa jag till min sponsor som levde då att det värsta hade ju redan hänt. Jag höll ju på att bli misshandlad till döds 1995, så varför skulle det hända igen? Men det finns mycket annan rädsla också.
Rädslan att bli övergiven, och risken är ju stor nu på grund av minna egna misstag som jag har gjort mot min fästmö. Jag vet att jag har betett mig idiotisk. Att jag inte kan vara nöjd med det jag redan har. Det har säkert med sjukdomen att göra. Jag vill bara ha mer och mer. Jag är girig och har stora problem.

Kommentera här: