Gillar inte gräl.

        

 

 

                                      29 oktober

 

Jag grälade nyligen med en   person jag bryr mig om. Han hade, alltför offentligt, fällt ett par   kommentarer om min vikt och jag var allt annat än nöjd. Senare, när jag   talade om för honom att han sårat mina känslor, hävdade han att han inte   gjort något fel – det han hade sagt var sant och därför borde jag inte ta   illa upp.

   Hur ofta har jag inte själv rättfärdigat   min egen ovänlighet, eller min egen inblandning i saker jag inte hade med att   göra, med just det argumentet? Alltför många gånger, särskilt på den tiden då   min alkoholist fortfarande drack. När allt kom omkring hade jag ju rätt,   hävdade jag: Alkoholen förstörde våra liv, och det var min plikt att påpeka   det – om och om och om igen.

   Jag lär mig att släppa taget om min   övertygelse att jag vet vad alla borde göra. I Al-Anon har jag hört någon   formulera det så här: ”Jag kan ha rätt eller jag kan vara lycklig”. Jag   behöver inte göra om någon annan till min avbild. Om jag får hjälp kan jag   leva och låta leva.

 

Dagens påminnelse

Jag är inte en okänslig person,   men många gånger har jag rättfärdigat ett okänsligt uppförande med att hävda   att jag hade rätt. Jag kan respektera en annans rätt att göra sina val, även   när jag absolut inte håller med. Mina relationer kommer att förbättras om jag   kan älska mig själv tillräckligt för att låta andra människor vara sig   själva.

 

”Herre, när vi har fel, gör oss villiga att förändras. Och när vi har   rätt, gör oss lätta att leva med.”

                                                               Peter   Marshall

 
 
 
Ja nu är det jag som är alkoholisten, men nu är jag nykter sedan  1997. Min fästmö har aldrig sett mig berusad, eftersom jag träffade henne år 2000. Men jag har ju fortfarande alkoholistiskt tänkande. Så även vi har hamnat i bråk, eftersom jag har flirtat med andra tjejer. Det är som om jag inte skulle vara nöjd med det jag har.
Jag vet att min fästmö kanske är lite överviktig, men hellre det än skitviktig.
Ja även jag kan bete mig fel och ha fel i en massa saker, men så länge de inte överbevisar mina fel så kan jag stå på mig. Nog för att jag är envis men jag kan faktiskt ge mig.
Vi var på ett bra möte igår i Farsta Al-Anon vuxna barn grupp. Är glad över att min fästmö har börjat att följa med på de mötena.

Kommentera här: