Minns att det var ett jobbigt steg.

 

 

 

                                                  28 november

 

När jag arbetade mig igenom   Fjärde Steget, räknade jag upp mina karaktärsdrag så ärligt och oförskräckt   jag kunde. Något oerhört ironiskt gick upp för mig: Många saker jag förut   ansett vara dygder – att ta hand om alla i min omgivning, oroa mig för andras   liv, offra min egen lycka och välgång – visade sig vara själva orsaken till   mitt elände! Och de karaktärsdrag jag aldrig hade brytt mig om – talang,   optimism, självdisciplin – visade sig vara mina verkligt positiva egenskaper.   Det var som om jag, genom kraften i detta steg, hade ett sätt att vända min   uppochnedvända personlighet rätt.

   Jag kämpar fortfarande för att hindra   alltsammans att ramla omkull igen. Men när jag ser klart på mig själv, har   jag en förnimmelse av helhet och en känsla av stolthet och frid. Jag kan vara   lycklig över att vara mig själv nu när jag vet vem jag är.

 

Dagens påminnelse

Mitt liv förändras ständigt.   Medvetenhet låter mig hålla jämna steg med den förändringen. Låt mig i dag   lyssna på mina ord och vaka över mina handlingar. Bara genom att veta vad   slags person jag är kan jag skapa den person jag vill bli.

 

”Varje människa måste gå till sig själv för att lära sig livets   mening. Det är inte något upptäckt: det är något format.”

                                                                            Antoine   de Saint-Exupéry

 
 
 
Jag har inte gjort det fjärde steget i Al-Anon. Jag har inte gjort något steg i Al-Anon, jag har ju i alla fall försökt att göra AA:s steg på mitt sätt. Jag har även arbetat i ACA:s steg. Fast jag har arbetat själv utan någon sponsor. Jag har ju inte så stor kontakt med andra i gemenskaperna. Jag vet inte om det kan vara på grund av min egen rädsla, att bli avisad.
Men en sak lärde jag från min sponsor som jag hade att om jag harmades över, så pekade tummen mot mig själv. Jag harmades mycket över mig själv. Det jag harmades över dem brister har även jag själv.
Jag mins att det fjärde steget var det jobbigaste steget att ta för mig i AA. Fjärde steget.
Vi föreslog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan. Jag hade så mycket fel och brister förr. Jag har även många fel och brister kvar ännu, fast jag har blivit bättre på mycket. Det viktigaste förs är att inte fly in i alkohol missbruk igen.

Kommentera här: