Jag är den jag är!

 

 

                                                  29 november

 

Innan jag kom till Al-Anon,   trodde jag att det var vuxet att behärska sig – vara stel och sval. Att vara   vuxen var att ha ett tilltalande yttre och inte känna vad som pågick i det   inre. Att vara vuxen var att arbeta för andra tills jag stupade.

   Al-Anon har öppnat ett helt nytt sätt att   leva för mig. Det första jag fick sluta med var att kontrollera andra – det   fungerar helt enkelt inte. Att försöka kontrollera andra är en effektiv metod   för att hålla anhöriga på avstånd. I stället medgav jag att jag är maktlös   över andra. Sedan var jag tvungen att lägga den tilltalande fasaden åt sidan   för att kunna dela mina känslor på möte. Och en dag tog jag En dag i taget i Al-Anon (EDIT) och   läste sidorna om martyrskap. Jag blev obehagligt medveten om att min roll som   ”välgörare” ofta dolda en martyr.

 

Dagens påminnelse

I dag kan jag ta risken att   vara mig själv. Jag behöver inte leva upp till någons bild av mig. Allt jag   behöver göra är att vara mig själv.

 

”När jag gav upp min inbillade makt över andra, fick jag en mer   verklighetsanpassad bild av mitt liv.”

           Al-Anon is for Adult Children of Alcoholics

 
 
 
Med alla mina fel och brister. Jag duger ändå så som jag är. Ja om jag anpassar mig till alla andra så är jag ju inte mig själv. Fast vissa beteende måste jag arbeta bort. Jag tror att många beteenden är jag inte medveten om, andra kan sitta så djupt inne i mig själv att det är svårt att släppa vissa beteenden.
Fast jag är mig ju själv och jag duger så som jag är.

Kommentera här: