Uppväxt med missbruk.

 

                                              30 Maj

 

Till följd av att jag levde i ett hushåll där alkohol   missbrukades, var idén att vara snäll mot mig själv helt främmande. Det   välbekanta var att sträva efter att bli perfekt och att hata mig själv varje   gång jag inte nådde upp till det målet,

   Jag fick höra ”Var snäll mot dig själv” för   första gången på ett Al-Anon – möte. Jag hade svårt med den idén tills jag   började använda min fantasi. Jag föreställde mig hur jag höll en kattunge i   mina kupade händer. Jag fantiserade om de känslor jag kunde för det lilla   livet – ömhet, tålamod, medkänsla, förundran och kärlek. Så satte jag kvickt   mig själv i kattungens ställe och riktade alla dessa milda känslor åt mitt   eget håll. Det fungerade!

   Medan jag vuxit i   Al-Anon, har jag börjat förstå att min Högre Makt håller mig på samma mjuka   sätt – skyddar mig, vägleder mig och älskar mig varje dag.

 

             Dagens påminnelse

Om jag är hård mot mig själv, kan jag stanna upp och komma   ihåg att jag förtjänar ömhet och förståelse från mig själv. Att vara mänsklig   är inte ett karaktärsfel! I dag ska jag vara mild mot min mänsklighet.

 

”Frågan är inte vad   en man kan förringa, kritisera eller hitta fel på, utan vad han kan älska,   värdesätta och uppskatta.”

                                                                                     John   Ruskins

 

 

Ja i hela min uppväxt så var det ett alkoholmissbruk. Pappa var en periodare, så när han satte igång så var det mycket bråk mellan min mamma och pappa. Fast jag blev aldrig slagen, jag blev väl bortskämd när pappa söp. Han gav mig pengar, men jag fick ingen kärlek.

Ja jag skaffade en katt unge när jag var liten och min pappa blev väldigt förtjust och började skaffa katter efter att han hade lämnat vårt hem. Ja jag måste se mig själv som en kattunge och ge mig själv ömhet och inte bara slå på mig själv. Därför jag skapade sidan på FB  som heter Duger som jag är för att låta den här texten komma och även kunna skriva om hur mycket jag gillar mig själv. Men för den skull så får jag inte bli för självbelåten. Bara så att jag duger så som jag är trots mina brister som jag har.

Kommentera här: