Leva i nuet

 

 

 

                                                        29 maj

 

Oro och rädsla kan förändra   våra upplevelser tills vi förlorar all verklighetsförankring och förvränger   vanliga situationer till mardrömmar. Men den mesta oron handlar ju om   framtiden, så om vi kan lära oss vara i nuet, leva en dag eller ett ögonblick   i taget, tar vi positiva steg mot att hålla rädslans följder avstånd

   Tidigare försökte många av oss förbereda   oss på allt fruktansvärt som skulle kunna hända, så att vi skulle vara redo   att skydda oss själva. Men i dag tillåter oss vårt program, vår gemenskap och   en Högre Makt att se mer objektivt på den här skyddsmekanismen. När vi   förväntar oss katastrof förlorar vi kontakten med det som händer just nu och   ser världen som en hotfull plats som vi ständigt måste vara på vår vakt emot.

   Det mesta vi är rädda för kommer aldrig   att inträffa, och om det gör det, kommer förhandskunskap förmodligen inte   göra oss bättre förberedda. Men allteftersom vår tro, självkänsla och tillit   till vår Högre Makt växer, blir vi i stånd att själva göra vad våra förberedelser   kunde åstadkomma: vi handlar på rätt sätt i vilken situation som helst.

 

             Dagens påminnelse

 

I dag ska jag erkänna att   oroliga tankar kan vara starka och sinnesförändrande. Jag väljer att inte   ägna mig åt dem överhuvudtaget.

 

 ”Jag   är inte rädd för stormar eftersom jag håller på att lära mig att segla mitt   skepp.”

                                            Louisa   May Alcott

 
Ja vad kommer att ske i dag? Ja det är ju ett arbete som väntar på mig, där min chef skulle visa mig hur jag lägger upp all tidningssvinn på jobbet. Det är alltid roligt att lära sig något nytt. Jag ser nästan alltid mörkt på framtiden. Tänker på att hur illa det kommer att gå, och så slipper jag bli besviken om det inte går så som jag vill.
I kväll så är det möte i min hemma grupp Rågsved klockan 19:00 och jag hoppas att jag får sällskap där i folketshus. Fast om jag blir själv så kommer jag att sitta där i en timma och läsa litteraturen. Ske din vilja och inte min. För det blir aldrig så som jag förutser,

Kommentera här: